Mahatma Gandhi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 16:
Beliau dilahirkan pada 2 Oktober, 1869, di [[Porbandar]], sebuah pekan kecil di wilayah Gujarat. Keluarganya dari kelas pertengahan dari [[kasta]] Vaishya. Bapanya, Karamchand, merupakan seorang ''Dewan'' atau [[Perdana Menteri]] di [[bandar]] tersebut. Manakala ibunya bernama Putlibai, adalah seorang wanita yang lemah lembut dan warak, dan menjadi sumber inspirasi bagi beliau.
 
Semasa Gandhi di [[sekolah rendah]], beliau tidak menunjuk sebarang petanda akan menjadi seorang tokoh yang terkenal. Disekolah beliau dianggap sebagai seorang [[pelajar]] yang "mediocre" atau sederhana dan mempunyaimerupakan sifatseorang yang sangat pemalu. Namun sejak kecil lagi, beliau menunjukkan sifatnya yang berintegriti. Sewaktu suatu ujian ejaan beliau telah silap mengeja. Tetapi beliau enggan meniru kawannya, walaupun diberi peluang oleh gurunya.
 
Mengikut adat orang India pada waktu itu, beliau telah dikahwinkan pada usia yang muda iaitu pada umur 13 tahun kepada Kasturbai, seorang gadis yang sebaya dengannya.
 
Pada usia 18 tahun, beliau melanjutkan pelajarannya di [[Southampton]], [[England]] dalam bidang [[undang-undang]]. Disamping mempelajari undang-undang, beliau mula menunjuk minat dalam bidang keagamaan. Pelbagai kitab serta buku-buku keagamaan seperti Hindu, Kristian, Yahudi dan Islam telah menjadi bahan bacaannya. Pada 1891, beliau lulus peperiksaan akhirnya dan pulang ke India sebagai seorang peguam.
 
==Afrika Selatan dan dasar apartheid==
Gandhi lahir pada 2 Oktober, 1869 di wilayah [[Gujarat]] di [[India]]. Beberapa dari anggota keluarganya bekerja dengan pihak pemerintah. Saat remaja, Gandhi pindah ke [[England]] untuk mempelajari bidang [[undang-undang]]. Setelah dia menjadi [[peguam]], dia pergi ke [[Afrika Selatan]], sebuah jajahan British, di mana dia mengalami diskriminasi ras yang dinamakan [[apartheid]]. Dia kemudian memutuskan untuk menjadi seorang [[aktivis]] politik agar dapat mengubah undang-undang diskriminasi tersebut. Gandhi kemudiannya membentuk sebuah gerakan bukan kekerasan disana.
 
Semasa di Bombay, beliau mencuba nasib sebagai seorang peguambela tetapi gagal. Belaiu kemudiannya diarah untuk membela seorang klien di [[Afrika Selatan]]. Lantas beliaupun pergi ke negara yang asing ini. Disana, beliau menyaksikan [[diskriminasi]] yang sangat teruk. Bangsa India, samada peniaga mahupun buruh dianggap sebagai golongan kelas kedua dan dipanggil "kuli" atau "sami".
 
Pengalaman diskriminasi yang pertama berlaku di [[Maritzburg]], ibunegeri [[Natal]]. Sewaktu didalam [[keretapi]], seorang berkulit putih telah membantah kehadiran seorang "berwarna" di kelas pertama dan mengarah beliau untuk pindah ke kelas ketiga. Beliau enggan menurut kemahuannya kerana mempunyai tiket kelas pertama. Akhirnya beliau serta begnya telah dihumban keluar dari keretapi itu.
 
Beliau kemudian memutuskan untuk menjadi seorang [[aktivis]] politik agar dapat mengubah [[undang-undang]] diskriminasi tersebut. Gandhi kemudiannya membentuk sebuah gerakan bukan kekerasan disana.
 
==Gandhi dan kemerdekaan India==
 
Ketika kembali ke India, dia membantu dalam proses kemerdekaan India dari jajahan British; hal ini memberikan inspirasi bagi rakyat di koloni-koloni lainnya agar berjuang mendapatkan kemerdekaannya.