Kyrgyzstan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
EmausBot (bincang | sumb.)
k r2.7.2+) (Bot: Menukar pam:Kyrgyzstan kepada pam:Kirgistan
Xqbot (bincang | sumb.)
k r2.7.3) (Bot: Menukar eo:Kirgizujo kepada eo:Kirgizio; perubahan kosmetik
Baris 81:
Pada Oktober 1991, Akayev bertanding untuk presiden Republik merdeka yang baru dan menang tanpa tentangan dengan 95% undi melalui pembuangan undi langsung. Bersama-sama dengan wakil-wakil tujuh Republik yang lain pada bulan yang sama, dia menandatangani Perjanjian Komuniti Ekonomi Baru. Akhirnya, pada [[21 Disember]] 1991, Kyrgyzstan memasuki secara rasmi [[Komanwel Negara Merdeka]] bersama-sama dengan empat Republik Asia Tengah yang lain. Pada tahun 1992, Kyrgyzstan menyertai [[Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu]] (PBB) dan [[CSCE]].
 
[[Revolusi Tulip]] selepas pilihan raya parlimen pada Mac 2005 memaksa Presiden Akayev meletakkan jawatannya pada [[4 April]] [[2005]]. Pemimpin-pemimpin pembangkang membentuk kerajaan campuran yang baru di bawah Presiden [[Kurmanbek Bakiyev]] dan Perdana Menteri [[Feliks Kulov]].
 
Bagaimanapun, ketakstabilan politik nampaknya susah diatasi, dengan berbagai-bagai kumpulan dan puak yang dikatakan dikaitkan dengan jenayah terancang berebut-rebut untuk mendapatkan kuasa. Salah tiga daripada 75 ahli Parlimen yang dipilih pada Mac 2005 telah dibunuh sejak masa itu, dengan lagi seorang ahli dibunuh pada 10 Mei 2006, tidak lama selepas memenangi dalam sebuah pilihan raya kecil kerusi yang dikosongkan oleh abangnya yang telah dibunuh. Keempat-empat orang ini dikatakan terlibat secara langsung dalam usahaniaga-usahaniaga haram yang utama.
Baris 101:
Perhatian: Divisyen pentadbiran mempunyai nama yang sama dengan pusat pentadbiran (kecualian mempunyai nama pusat pentadbiran yang berikutnya dalam tanda kurung).
 
Oblast-oblast dibahagikan lagi kepada ''raions'' (daerah) yang ditadbirkan oleh pegawai-pegawai yang dilantik oleh kerajaan pusat. Komuniti-komuniti luar bandar yang terdiri daripada hingga 20 petempatan kecil, ditadbirkan sendiri oleh datuk-datuk bandar dan majlis-majlis yang dipilih melalui pilihan raya.
 
== Geografi ==
Baris 193:
[[en:Kyrgyzstan]]
[[es:Kirguistán]]
[[eo:KirgizujoKirgizio]]
[[ext:Quirguistán]]
[[eu:Kirgizistan]]