Raja Muda Perak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Muhd Ridzuan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Raja Muda Perak''' ialah jawatan diraja negeri [[Perak]], [[Malaysia]]. Menurut hirarki kerabat diraja negeri Perak, kedudukan raja muda kedua tinggi selepas [[Sultan Perak]]. Sistem beraja di Perak tidak dilantik mengikut nasab keturunan. Raja Muda akan menjadi Sultan Perak apabila sultan meninggal dunia. Putera sulung sultan yang mangkat tidak akan menjadi Raja Muda, sebaliknya menjadi Raja di-Hilir. Raja di-Hilir akan menjadi Raja Muda apabila sultan mangkat.
 
Raja Muda juga terdapat di negeri [[Perlis]]. Di negeri lain seperti [[Johor]], [[Kedah]], [[Kelantan]], [[Pahang]] dan [[Selangor]], raja muda digelar [[Tengku Mahkota]] dan dipilih menurut nasab keturunan. Manakala di [[Terengganu]] digelar sebagai Yang di-Pertuan Muda dan Tengku Besar Seri Menanti bagi [[Negeri Sembilan]] pula ialah Tengku Besar Seri Menanti.
 
Di negeri lain seperti [[Johor]], [[Kedah]], [[Kelantan]] dan [[Selangor]], raja muda digelar [[Tengku Mahkota]] dan dipilih menurut nasab keturunan. Manakala di [[Terengganu]] digelar sebagai Yang di-Pertuan Muda dan Tengku Besar Seri Menanti bagi [[Negeri Sembilan]].
[[Kategori:Sultan Perak]]