Haba: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ruvyen (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
 
Zaidpjd (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Haba''' (disingkatkan '''Q''', juga dipanggil '''perubahan haba''') adalah pertukaran [[tenaga haba]] antara dua badan yang mempunyai suhu yang berlainan. [[Unit [[SI]] bagi haba ialah [[jouleJoule]].
 
Kaitan antara haba dan [[tenagaTenaga]] sama dengan kaitan antara [[kerjaKerja]] dan tenaga. Haba mengalir antara kawasan yang tidak berada dalam keadaan keseimbangan haba; haba mengalir dari kawasan yang ber[[suhu]] tinggi ke kawasan yang bersuhu rendah. Semua objek ([[jirim]]) mempunyai [[tenaga dalaman]] yang berkaitan dengan pergerakan rawak [[atom]] dan [[molekul]] dalam jirim. Tenaga dalaman ini [[berkadaran terus]] kepada suhu objek itu. Apabila dua objek yang berlainan suhu bersentuhan secara terma, mereka akan menukar tenaga dalaman sehinggalah suhu kedua-dua objek sama. Jumlah tenaga yang dipindah adalah jumlah tenaga yang ditukar. Biasanya haba dikelirukan dengan tenaga dalaman, tetapi kedua-duanya ada perbezaan: haba berkaitan dengan perubahan tenaga dalaman dan kerja yang dilakukan oleh sesuatu sistem. Istilah haba digunakan untuk memperihalkan ''pengaliran'' tenaga; manakala istilah tenaga dalaman digunakan untuk memperihalkan tenaga. Memahami perbezaan ini adalah keperluan untuk memahami [[hukum pertama termodinamik]].
 
[[Radiasi]] [[inframerah]] biasanya dikaitkan dengan haba, kerana haba pada suhu bilik ke atas akan mengeluarkan radiasi yang tertumpu kepada jalur inframerah tengah.