Hospital Besar Kuala Lumpur: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Khairul hazim (bincang | sumb.)
Hospital Kuala Lumpur. Terjemahan dari Wikipedia Bahasa Inggeris.
 
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Hospital Besar Kuala Lumpur''' atau '''Hospital Kuala Lumpur''' ('''HKL''') ialah sebuah hospital besar utama di '''[[Kuala Lumpur''']], '''[[Malaysia''']].
 
Hospital ini mempunyai 38 buah jabatan dan unit-unit lain. Ini termasuk Jabatan Pentadbiran dan Kewangan, Jabatan Farmaseutikal, Latihan dan Penyelidikan, 23 buah jabatan klinik dan 11 buah klinik perkhidmatan sokongan.
 
Hospital Kuala Lumpur kini ialah sebuah hospital terbesar di bawah '''[[Kementerian Kesihatan Malaysia''']] dan dianggap salah satu yang terbesar di rantau Asia. Ia adalah sebuah hospital kerajaan berujukan tinggi, terletak di tanah perdana berkeluasan 150 ekar dengan 81 buah wad dan 2 502 buah katil.
 
HKL mempunyai pekerja besar dengan 7 000 orang pekerja dengan hampir 100 buah pekerjaan dalam pelbagai bidang dan disiplin-disiplin. Selain jumlah bilangan kakitangan, terdapat kira-kira 200 orang perunding dan pakar-pakar, 500 orang pegawai perubatan dan pendaftar, 10 orang matron, 100 orang saudara perempuan (pengurus-pengurus wad), 1 600 orang jururawat berdaftar, 750 orang pembantu jururawat terlatih dan 40 orang bidan-bidan terlatih. Baki kakitangan adalah ahli farmasi, tutor, penolong ahli farmasi, pembantu perubatan, kakitangan pentadbiran dan pengiring-pengiring hospital.
Baris 34:
HKL telah dikurniakan Kualiti Status Akreditasi Kesihatan Rakyat Malaysia daripada 23 Julai 2006 hingga 22 Julai 2008.
 
“IanyaMenteri bukanKesihatan Malaysia berkata tidak mudah untuk HKL memeangi anugerah sebegini. Dengan 64 buah perkhidmatan dan 7 000 orang kakitangan, HKL menghadapi kekangan-kekangan berlambak-lambak dengan struktur dan ruang,” berkata Dr. Chua Soi Lek, Menteri Kesihatan Malaysia.
 
HKL adalah hospital terbesar di rantau Asia Tenggara ('''ASEAN'''). Ia merakam 700 806 orang pesakit di klinik pesakit luar pada athuntahun 2006 dengan 124 570 orang pesakit dimasukkan ke dalam wad.
 
==Pesakit terkenal==
*[[Tunku Abdul Rahman]] - Perdana Menteri Malaysia pertama (1957-1970). Meninggal dunia pada tahun 1990 di Hospital Besar Kuala Lumpur.
 
==PatuanPautan luar==
* http://www.hkl.gov.my Laman Web Rasmi Hospital Kuala Lumpur]
 
[[Kategori:Hospital di Malaysia]]