NTFS: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
 
GilliamJF (bincang | sumb.)
k typo
Baris 24:
'''New Technology File System''' (NTFS) adalah [[sistem fail]] yang biasa bagi [[Windows NT]] dan dan versi Window lain selepas itu. Windows versi 95, 98, 98SE dan ME tidak boleh membaca sistem fail NTFS,walaupun terdapat utiliti pihak ke-3 wujud untuk tujuan ini.
 
NTFS menggantikan sistem fail [[Microsoft]] sebelum ini, [[|File Allocation Table|FAT]], yang digunakan dalam MS-DOS dan versi terawal Windows. NTFS mempunyai beberapa peningkatan ke atas FAT seperti sokongan dipertingkatkan untuk metadata dan penggunaan data-data struktur yang dahulu untuk meningkatkan prestasi dan utuliti tambahan extension seperti keselamatan OS,sejak spefikasi yang sebenar pertukaran MicorsoftMicrosoft yang rahsia.
 
NTFS mempunyai 5 versi v.1.0,v1.1,dan v1.2 didalam Window NT 3.51 dan NT 4,v 3.0 didalam Window 2000 dan v 3.1 dalam Window XP dan Window server 2003.Versi ini kadang-kadang merujuk kepada v 4.0,v 5.0 dan v 5.1,versi Newer memaparkan ciri-ciri y tambahan yang baru,sperti contoh,Window 2000 memperkenalkan quotas.