Adolf Hitler: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mathonius (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 110.159.43.179 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh EmausBot
Baris 17:
|Anak=
}}
'''Adolf Hitler''' ([[20 April]] [[1889]] - [[30 April]] [[1945]]) adalah seorang perancang yang pintar, pemidato yang hebat dan seorang tokoh politik yang telah menjadi idola di Jerman antara akhir [[1920-an]] dan [[1940-an]]. Beliau terlibat dalam [[Perang Dunia I]] tetapi memain peranan penting dalam [[Perang Dunia II]]. Beliau terkenal sebagai orang yang berjaya menyatukan penduduk berbahasa Jerman walaupun akhirnya negara itu berpecah kepada dua bahagian iaitu [[Jerman Timur]] dan [[Jerman Barat|Barat]]. Kini beliau dilabel oleh kebanyakan orang Barat sebagai orang yang kejam, bengis dan [[diktator]] yang gila kuasa.
 
#LENCONG [[== Sejarah awal ==
Pada 6:30 petang 20 April, [[1889]], beliau telah dilahirkan disebuah perkampungan kecil Braunau Am Inn, [[Austria]] berhampiran dengan sempadan Jerman di [[Bavaria]].
 
Baris 44:
=== Penyertaan dalam Perang Dunia I ===
Penyertaan Jerman di dalam [[Perang Dunia I]] merupakan saat yang dinanti-nantikan oleh Hitler. Beliau dengan penuh semangat telah menyertai pasukan tenteranya untuk berjuang menentang musuh negara. Tugasnya yang pertama ialah sebagai penghantar perutusan dalam pasukan [[Infantri Regimen Bavaria]] ke 16. Beliau terkenal oleh sahabat-handainya sebagai seorang yang licik dan selalu terlepas dari maut. Oleh sebab keberaniannya, beliau telah dianugerahkan beberapa pingat termasuklah pingat berprestij iaitu "[[Iron Cross]]". Tujuan utama Hitler menyertai peperangan ini ialah untuk bersama pasukan [[tentera]] yang akan menemui kemenangan yang gemilang. Malangnya, yang sebalik telah berlaku dan Jerman terpaksa mengaku kalah kepada [[Perancis]] dan konconya. Jerman telah dihina apabila mereka dipaksa membayar sejumlah wang yang besar kepada negara Perancis. Ramai rakyat Jerman merasa dikhianati oleh [[kerajaan]] sendiri yang mereka anggap telah menikam Jerman dari belakang dan ini termasuklah Hitler sendiri. Beliau amat kecewa kerana negara [[Jerman]] yang beliau sanjungi terpaksa tunduk kepada kuasa lain terutamanya musuh ketat mereka iaitu Perancis. (Sila lihat [[Persetiaan Versailles]]) Ketika perletakan senjata '[[Armistice]]' ditandatangani pada 11 November 1918, Hitler sedang dirawat di [[hospital]]. Ketika itu beliau memangku jawatan sebagai lans koperal.
]]
 
== Pembabitan Hitler awal dalam politik ==