Kabupaten Sleman: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Laman baru: {{dati2|nama=Kabupaten Sleman |propinsi=D.I. Yogyakarta |ibukota=Sleman |luas=574.82 km² |penduduk=910,007 (Kantor Kependudukan & Catatan Sipil, Kab. Slem...
 
Tiada ringkasan suntingan
Baris 22:
 
 
'''Kabupaten Sleman''' ialah sebuah [[kabupaten]] di [[Provinsiprovinsi]] [[Daerah Istimewa Yogyakarta]], [[Indonesia]]. Ibu kotanya '''Sleman'''. Dengan pendapatan kasar daerah sebanyak Rp. 52,978,731,000 pada tahun [[2005]], Kabupaten iniSleman merupakan kabupaten yang terkaya di provinsi Daerah Istimewa Yogyakarta. Sleman juga dikenali sebagai tempat asal untuk buah [[Pokok Salak Pondoh|salak pondoh]]. menyempadani:
 
Pusat pemerintahan di Kecamatan [[Sleman, dikenaliSleman|Sleman]] sebagaiberada asaldi buahlebuh raya utama antara [[Kota Yogyakarta|Yogyakarta]] dan [[salakKota pondohSemarang|Semarang]]. Pentabdiran untuk berbagai-bagai institusi pendidikan tinggi di Yogyakarta berpusat di wilayah kabupaten ini, antaranya [[Universiti Gadjah Mada]], [[Universiti Negeri Yogyakarta]], [[Universiti Islam Negeri (IAIN Sunan Kalijaga) Yogyakarta]], [[Universiti Islam Indonesia]], [[Universiti Sanata Dharma Yogyakarta]], [[Universiti Pembangunan Nasional "Veteran" Yogyakarta]], [[Universiti Atmajaya Yogyakarta]], dan [[STIE YKPN Yogyakarta]] .
 
==Geografi==
Kabupaten ini disempadani oleh:
* [[Kabupaten Magelang]] ([[Jawa Tengah]]) di utara;
* [[Kabupaten Klaten]], dan [[Kabupaten Boyolali]] (Jawa Tengah) di timur;
Baris 28 ⟶ 33:
* [[Kabupaten Kulon Progo]] dan [[Kabupaten Magelang ]] di barat.
 
Pusat pemerintahan di Kecamatan [[Sleman, Sleman|Sleman]] berada di lebuh raya utama antara [[Kota Yogyakarta|Yogyakarta]] - [[Kota Semarang|Semarang]]. Dengan pendapatan asli daerah sebanyak Rp. 52,978,731,000 pada tahun [[2005]], Kabupaten Sleman merupakan kabupaten yang terkaya di provinsi Daerah Istimewa Yogyakarta. Bahagian utara kabupaten ini merupakan kawasan pergunungan, dengan puncaknya di [[Gunung Merapi]] yang menyempadani Jawa Tengah,. Gunung Merapi ialah salah satu [[gunung berapi]] yang aktif dan yang paling berbahaya di [[Pulau Jawa]]. BahagianSebaliknya, selatannyabahagian selatan kabupaten ini merupakan dataran rendah yang subur. Sungai-sungai besar yang melintasi kabupaten ini termasuk [[Kali Progo]] (membatasi kabupaten Sleman dengan Kabupaten Kulon Progo), [[Kali Code]], dan [[Kali Tapus]].
Sleman dikenali sebagai asal buah [[salak pondoh]]. Pentabdiran untuk berbagai-bagai institusi pendidikan tinggi di Yogyakarta berpusat di wilayah kabupaten ini, antaranya [[Universiti Gadjah Mada]], [[Universiti Negeri Yogyakarta]], [[Universiti Islam Negeri (IAIN Sunan Kalijaga) Yogyakarta]], [[Universiti Islam Indonesia]], [[Universiti Sanata Dharma Yogyakarta]], [[Universiti Pembangunan Nasional "Veteran" Yogyakarta]], [[Universiti Atmajaya Yogyakarta]], dan [[STIE YKPN Yogyakarta]] .
 
Pusat pemerintahan di Kecamatan [[Sleman, Sleman|Sleman]] berada di lebuh raya utama antara [[Kota Yogyakarta|Yogyakarta]] - [[Kota Semarang|Semarang]]. Dengan pendapatan asli daerah sebanyak Rp. 52,978,731,000 pada tahun [[2005]], Kabupaten Sleman merupakan kabupaten yang terkaya di provinsi Daerah Istimewa Yogyakarta. Bahagian utara kabupaten ini merupakan kawasan pergunungan, dengan puncaknya di [[Gunung Merapi]] yang menyempadani Jawa Tengah, salah satu [[gunung berapi]] yang aktif dan yang paling berbahaya di [[Pulau Jawa]]. Bahagian selatannya merupakan dataran rendah yang subur. Sungai-sungai besar yang melintasi kabupaten ini termasuk [[Kali Progo]] (membatasi kabupaten Sleman dengan Kabupaten Kulon Progo), [[Kali Code]], dan [[Kali Tapus]].
 
 
==Sejarah==
KeberadaanKewujudan Kabupaten Sleman dapat dilacakdikesani daripadakepada Rijksblad No. 11 Tahun 1916 yang bertarikh [[15 Mei]] [[1916]] yang membahagimembahagikan wilayah [[Kesultanan Yogyakarta]] kepada 3 buah kabupaten, yakni Kalasan, Bantul, dan Sulaiman (yang kemudian disebut Sleman), dengan seorang [[bupati]] dilantik sebagai ketua wilayahnya. Rijksblad tersebut juga menyatakanmenetapkan bahawa kabupaten Sulaiman terdiri daripada empat buah daerah, yakni :
# Daerah Mlati (terdiri daripada 5 buah onderdistrik dan 46 buah kelurahan)
# Daerah Klegoeng (terdiri daripada 6 buah onderdistrik dan 52 kelurahan)
# Daerah Joemeneng (terdiri daripada 6 buah onderdistrik dan 58 kalurahan)
# Daerah Godean (terdiri daripada 8 buah onderdistrik dan 55 buah kelurahan).
Berdasarkan Perda No. 12 Tahun 1998, tarikh [[15 Mei]] [[1916]] ditetapkan sebagai hari jadi Kabupaten Sleman. Menurut takwim, hari tersebut tepat pada Hari Isnin Kliwon, tarikh 12 Rejeb Tahun Je 1846 Wuku Wayang.
 
Beberapa tahun kemudian, Kabupaten Sleman diturunkan statusnya menjadi sebuah daerah di bawah wilayah [[Kabupaten Yogyakarta]]. Dan baruBagaimanapun pada [[8 April]] [[1945]], Sri Sultan [[Hamengkubuwono IX]] melakukanmelaksanakan sebuah penyusunan semula wilayah Kesultanan Yogyakarta melalui Jogjakarta Koorei Angka 2. Penyusunan semula iniyang mengembalikan status Sleman yang dahulu sebagai sebuah wilayah kabupaten, dengan Kanjeng Raden T umenggungTumenggung Pringgodiningrat sebagai [[bupati]]nya. Pada masa itu, wilayah Sleman terdiri daripada 17 buah kapenewon/kecamatan (Son) yang dibahagikan pula kepada 258 buah kelurahan (Ku). Ibu kota kabupaten berada di wilayah utara yang kini dikenali sebagai desa Triharjo. Melalui Maklumat Pemerintah Provinsi Daerah Istimewa Yogyakarta Nombor 5 tahun 1948 tentang perubahan daerah-daerah kelurahan, maka 258 buah kelurahan di Kabupaten Sleman saling menggabungkan diri hinggadigabungkan menjadi 86 buah kelurahan/desa. Kelurahan/desa tersebut dibahagikan pula kepada 1,212 padukuhan.
 
Berdasarkan Perda No. 12 Tahun 1998, tarikh [[15 Mei]] [[1916]] telah ditetapkan sebagai hari jadi Kabupaten Sleman., Menurut takwim,dengan hari tersebut tepat pada Hari Isnin Kliwon, tarikh 12 Rejeb Tahun Je 1846 Wuku Wayang.
 
<br clear=all>