Hamengkubuwono X: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Imej:Hamengkubuwono X.jpg|260px|thumb|Hamengkubuwono X]]
 
'''Hamengkubuwono X''' (lahir [[2 April]] [[1946]]) ialah salah seorang [[raja]] dalamdaripada [[Kesultanan Yogyakarta]] serta juga seorang [[Gabenor Daerah Istimewa Yogyakarta]].
 
Dilahirkan dengan nama '''Bendoro Raden Mas Herjuno Darpito''', Hamengkubuwono X digelar '''Pangeran Haryo (KGPH) Mangkubumi''' setelah dewasa dan digelar pula sebagai '''KGPAA Hamengku Negara Sudibyo Raja Putra Nalendra Mataram''' ketika diangkat sebagai putera mahkota. Beliau adalah seorang lulusan Pusat Pengajian Undang-undang di [[Universiti GajahGadjah Mada]] dan dinobatkan sebagai raja pada [[7 Mac]] [[1989]] (Selasa, Wage 19 Rajab 1921).
 
Hamengkubuwono X aktif dalam berbagai-bagai pertubuhan dan pernah memegang berbagai-bagai jawatan, antaranya ketuaKetua umumUmum Kadinda Daerah Istimewa Yojyakarta (DIY), ketuaKetua DPD Golkar DIY, ketuaKetua KONI DIY, Dirut PT Punokawan, Presiden Komisar PG Madukismo, dan pada bulan [[Julai]] [[1996]] diangkat sebagai Ketua Tim Ahli Gabenor DIY.
 
Selepas [[Paku Alam VIII]] meninggal dunia dan melalui beberapa perdebatan pada [[1998]], Hamengkubuwono X dilantik sebagai Gabenor [[Daerah Istimewa Yogyakarta]] untuk penggal [[1998]]-[[2003]]. Dalam tempoh jawatan ini, beliau tidak didampingi sebarang Timbalan Gabenor. Pada tahun [[2003]], Hamengkubuwono X dilantik semula sebagai [[Gabenor Daerah Istimewa Yogyakarta]] untuk penggal [[2003]]-[[2008]] dan buat kali ini, beliau didampingi oleh [[Paku Alam IX]] sebagai timbalannya.