Lingkungan suara: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
Baris 6:
 
Definasi di atas adalah sebuah penjelasan yang terlalu umum untuk lingkungan suara. Ianya bermaksud sebagai perbandingan untuk nota tertinggi dan terendah yang mana boleh dihasilkan oleh suara. Penjelasan umum ini walau bagaimanapun, selalunya tidak boleh dimaksudkan sebagai penjelasan untuk erti sebenar “lingkungan suara” secara amnya. Ini adalah kerana sesetengah nota yang boleh dihasilkan oleh suara, tidak dianggap sebagai “kegunaan untuk muzik” untuk beberapa sebab tertentu. Seperti contohnya, apabila kita berbincang mengenai lingkungan suara seorang penyanyi opera lelaki, penggunaan pic falseto tidak boleh diambil kira kerana ianya tidak digunakan di dalam nyanyian opera. Penyanyi “doo-wop” lelaki dan juga penyanyi koir lelaki pula menggunakan banyak pic falsetto, oleh itu penggunaan nada tinggi melalui falseto ini dikira di dalam definasi lingkungan suara mereka.
 
Oleh sebab ini, apabila perbincangan mengenai lingkungan suara dibuat, penjelasan dan penggunaan yang tepat amat penting untuk menentukan lingkungan suara perlu ditekankan. Sebagai contohnya, kita boleh berkata bahawa seorang penyanyi lelaki mempunyai dua dan satu setengah oktaf di dalam suara penuh dan tambahan satu setengah oktaf di dalam falseto.
Untuk penyanyi wanita pula, kita boleh berkata bahawa penyanyi tersebut mempunyai lingkungan penuh dua oktaf ditambahkan dengan tiga major di bawah dua yang hanya senang didengari dengan tambahan amplifikasi. Walau bagaimanapun, sehingga kini kita masih tidak ada satu piawaian untuk klasifikasi diluar dari bidang muzik klasikal, begitu juga dengan jenis nyanyian bukan amplifikasi.
 
==Lingkungan suara dalam muzik klasikal==