Universitas Islam Indonesia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Laman baru: {{Kotakinfo perguruantinggi |nama=Universiti Islam Indonesia |logo= |tahun=8 Julai 1945 |jenis=Institusi Pendidikan Tinggi Swasta |rektor=Prof Dr. H. Edy Suandi Hamid, M.Ec. |lokas...
 
Tiada ringkasan suntingan
Baris 11:
 
 
===Sejarah===
Universiti Islam Indonesia diasaskan pada [[8 Julai]] [[1945]], 40 hari sebelum [[Pengisytiharan Kemerdekaan Republik Indonesia]], dengan nama '''Sekolah Tinggi Islam''' (STI) di [[Jakarta]]. STI adalahmerupakan cita-cita mulia tokoh-para [[tokoh nasionalnegarawan]] Indonesia yang melihat kenyataan bahwabahawa ketika itu, institusi-institusi pendidikan tinggi yang ada adalah milik [[Belanda]]:
* (Technische Hoogeschool atau [[Institut Teknologi Bandung]] kini,
* Recht Hoogeschool di [[Jakarta dan]]
* Sekolah Tinggi Pertanian di [[Bogor]], iaitu ([[Institut Pertanian Bogor]] sekarang)kini.
STI lahir untuk menjadi bukti bahawa adanya kesedaran berpendidikan padadi kalangan masyarakat [[pribumi]].
 
Dibidani oleh tokoh-tokohpara nasionalnegarawan seperti [[Mohammad Hatta|Dr. MohMohd. Hatta]] (pengasas dan bekas Naib Presiden RIRepublik Indonesia), [[MohMohd. Natsir]], Prof. KHA. Muzakkir, MohMohd. Roem, KHK.H. Wachid Hasyim, dan lain-lain, menjadikan STI diasaskan sebagai suatu asas pengembanganpembangunan pendidikan yang bercorak nasional dan Islam serta menjadi tumpuan harapan seluruh anak bangsa.
 
Seiring dengan perpindahannya ibu negara Republik Indonesia ke [[Kota Yogyakarta|Yogyakarta]], maka STI pun berpindah dan dirasmikan kembali oleh [[Sukarno|Presiden Sukarno]] pada [[10 April]] [[1946]] di Dalem Pangulon [[Yogyakarta]]. Untuk peningkatanmeningkatkan perananperanannya dalam perjuangan, maka STI yang ketika itu menjadimerupakan satu-satunya institusi pendidikan tinggi Islam, diubah menjadi universiti dengan nama Universiti Islam (Al Jami¿ah Islamiyah Al Indonesiyah) pada tahun 1947.
 
Realisasi perubahan STI menjadi UII didahului dengan pembukaan kelas pendahuluan (semacamsejenis pra-universiti) yang dirasmikan pada bulan Mac [[1948]] di [[Pendopo]] nDalem Purbojo, [[Ngasem]] Yogyakarta. Sedangkan pembukaanPembukaan UII (menggantikan STI) secara rasmi diselenggarakan pada [[4 Jun]] 1948 di nDalem [[Kepatihan]] Yogyakarta dan dikunjungi oleh para menteri serta penjabatpegawai-pegawai awam dan tentera, antara lainnyalain.
 
Dengan demikian, pada [[4 Jun]] [[1948]], hadirlahwujudlah Universiti Islam Indonesia yang merupakan wajah baru STI danyang telah rasmi beroperasi sejak tiga tahun sebelumnya di Negara Republik Indonesia. Pada saat ia dirasmikan, UII membuka empat buah pusat pengajian, iaitu: Fakulti [[Ekonomi]], Fakulti [[Undang-undang]], Fakulti [[Pendidikan]], dan Fakulti [[Agama]].
 
UII sebagai universiti swasta yang tertua di Indonesia kemudian berkembang secara pesat dengan melebihi 22 buah fakulti cabang, yang tersebar di seluruh Indonesia ([[Surakarta]], [[Madiun]], [[Purwokerto]], [[Gorontalo]], [[Bangil]], [[Cirebon]] dan [[Klaten]]) dengan pusatnya di Yogyakarta.
 
Namun seiring dengan kebijaksanaan pemerintah bahawa cabang-cabang universiti harus ditiadakan, maka cabang-cabang initersebut kemudian bertumbuhdijadikan sebagai institusi pendidikan tinggi yang baru (baik kerajaan mahupun swasta) atau bergabungdigabungkan dengan institusi pendidikan tinggi kerajaan yang telah ada. Jadi secara tidak langsung, UII telah mendorong pertumbuhan dan pembangunan institusi-institusi pendidikan tinggi di berbagai-bagai bandar di Indonesia, dan UII secara nyata telah menjadi sebahagian daripada sejarah pendidikan di negara Indonesia.
 
SatuDalam misiucapan sederhanaperasmian dalam kata namun beratUII, sangat berat, bahkan dalam kenyataannya yang teremban dalam perjalanan sejarah ini adalah mewujudkan kata-kata [[Mohammad Hatta]] dalam ucapan perasmian UII kala ituberkata: "...di Sekolah Tinggi Islam ini akan bertemu agama dengan ilmu dalam kerjasama yang baik untuk membantu peningkatan kesejahteraan masyarakat".
 
 
[[Kategori:Perguruan Institusi pendidikan tinggi di Indonesia|Islam Indonesia]]
 
[[id:Universitas Islam Indonesia]]