Tetingkap: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kurniasan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Kurniasan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Dalam pengkomputeran, '''Tetingkaptetingkap''' ([[bahasa Inggeris]]: ''window'') adalah satu paparan maya, yang kebiasaannya adalah berbentuk segiempat dan mengandungi sejenis [[antaramuka pengguna]]. Perkataan ''tetingkap'' digunakan untuk istilah ini adalah disebabkannya oleh bentuknya. Tetingkap secara mutlaknya mempunyai paparan bergrafik serta dikawal oleh [[kursor]].
 
Kebanyakan tetingkap (atau semuanya) boleh diubah saiznya. Namun saiz tetingkap yang paling besar di atas sesebuah [[komputer]] adalah saiz tabir untuk [[pengawas (pengkomputeran)|pengawas]]nya.
 
==Jenisan tetingkap==
Pengurus tetingkap selalunya menyediakan lebih daripada satu tetingkap berdasarkan ciri-cirinya. Berikut adalah beberapa jenis tetingkap:
*Tetingkap gunaan atau dokumen - tetingkap biasa yang mengandungi data untuk [[dokumen]] atau [[perisian penggunaan|gunaan]].
*[[Tetingkap palet]] - sering dijumpa terapung di atas tetingkap gunaan lain dan menyediakan peralatan atau maklumat untuk gunaan tersebut. Tetingkap ini juga dipanggil "Tetingkap Utiliti".
*[[Kotak dialog]] - tetingkap yang memaparkan maklumat atau meminta daripada pengguna
*[[Tetingkap Perinyu|Perinyu]] atau "Pemeriksa" - merupakan 'tetingkap di atas tetingkap', tetingkap ini berada di puncak tetingkap lain dalam penggunaan yang sama. Ia menunjukkan sebarang perubahan pada gunaan secara langsung.
*Kes khas, contohnya tetingkap [[papan pemuka]].
 
==Lihat juga==
*[[Antaramuka pengguna bergrafik]]
*[[Cangkerang (pengkomputeran)|Cangkerang]]
 
{{stub-kompu}}