Mimpi Kamar Merah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
A60551104 (bincang | sumb.)
A60551104 (bincang | sumb.)
Baris 108:
 
==Masalah teks==
Masalah-masalah teks novel ini adalah terlalu rumit dan telah menjadi tajuk untuk banyak penelitian kritis serta tekaan pada zaman moden. Cao Xueqin tidak hidup cukup lama untuk menerbitkan novelnya, dan hanya manuskrip-manuskrip yang ditulis tangan wujud selepas kematiannya sehingga tahun [[1791]] apabila versi cetak yang pertama diterbitkan. Versi ini yang dikenali sebagai edisi Chenggao mengandungi suntingan-suntingan dan semakan-semakan yang tidak diberikan kebenaran oleh pengarangCao.
 
===Versi-versi manuskrip awal===
Sehingga [[abad ke-20]], novel ini yang diterbitkan tanpa nama pengarang. SejakBagaimanapun sejak dari abad ke-20, selepas analisis-analisis [[Hu Shi]], 80 bab pertama novel ini telah disetujui secara umum sebagai ditulis oleh [[Cao Xueqin]], selepas analisis-analisis [[Hu Shi]].
 
Versi-versi ditulis tangan yang awal — kebanyakannya mengandungi 80 bab, akan tetapi kesemuanya tidak lengkap — mengandungi ulasan-ulasan dan anotasi-anotasi yang ditulis dengan dakwat merah. Pengulas-pengulas ini jelasnya sendiri kenal akan pengarang, dengan sesetengah mereka dipercayai merupakan ahli-ahli keluarga Cao Xueqin sendiri. Pengulas yang paling terkenal ialah [[Bekas Dakwat Batu Merah]] (脂砚斋)., Manuskrip-manuskripdengan inimanuskripnya ialahmerupakan versi teks versi-versi yang paling boleh dipercayai, dan dikenali sebagai "Versi-versi Pemerah Pipi" (脂本) dioleh kalanganpara cendekiawan-cendekiawan. Juga di antara kira-kira 11 buah manuskrip berasingan yang wujud, terdapat perbezaan-perbezaan kecil dari segi askara, penyusunan semula dan mungkinnya juga penulisan semula yang mengakibatkan setiapnya berbeza sedikit antara satu sama lain.
 
Menurut apa yang tertulis dalam bab pertama buku ini, Cao Xueqin menyemak novelnya sebanyak lima kali dan meninggal dunia sebelum beliau dapat menghabiskan versi kelima. Menerukkan masalah ini, sebahagianbahagian bab-babbuku yang akhir buku ini telah hilang. Oleh itu, kita hanya mempunyai 80 bab yang wujud yang jelas ditulis oleh Caopengarang Xueqinasli.
 
80 bab yang awal penuh dengan ramalan-ramalan dan bayangan-bayangan yang juga membayangkan bagaimana cerita itu harus diteruskan. Umpamanya adalah jelas bahawa Lin Daiyu akhirnya akan meninggal dunia; bahawa, Baoyu akan menjadi sami;, berbagai-bagai watak akan menderita salji;, dan seluruh estet keluarga akhirnya akan dimusnahkan, akibat kebakaran.
 
Kebanyakan edisi kritis yang moden mendasarkan 80 bab yang pertama pada "Versi-versi Pemerah Pipi".
 
===Versi Cheng Weiyuan dan versi 120-bab Gao E===