Candi Prambanan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
A60551104 (bincang | sumb.)
A60551104 (bincang | sumb.)
Baris 38:
Candi Rara Jonggrang sekarang merupakan sebuah [[Tapak Warisan Dunia UNESCO|tapak]] yang dilindungi oleh [[UNESCO]], mulai tahun [[1991]]. Antara lain, ini bermakna bahawa candi ini kini terlindung dan memiliki status istimewa seperti dalam keadaan [[perang]].
 
Candi Rara Jonggrang adalah candi [[Hindu]] yang terbesar di [[Asia Tenggara]]. Bangunan utama 47 meter tingginya. Kompleks candi ini terdiri daripada lapan buah candi utama dan melebihi 250 buah candi kecil yang ukurannya berbeza-beza dan disebut ''[[perwara]]''.   Tiga buah candinya yang utama dipanggil ''Trisakti'' dan didedikasikan kepada [[Trimurti]], tiga kekuatan [[Brahman]]:
# Dewa [[Siva]], ''sang Penghancur''
# Dewa [[Vishnu]], ''sang Pemelihara''
Baris 47:
Arca Durga juga disebut sebagai ''Rara'' atau ''Lara/Loro Jongrang'' (''dara langsing'') oleh penduduk setempat. (Untuk maklumat yang lebih lanjut, sila lihat rencana [[Loro Jonggrang]].) Dua buah candi yang lain yang didedikasikan kepada Dewa Vishnu dan Dewa Brahma masing-masing menghadap ke arah utara dan ke arah selatan. Selain itu, adanya beberapa candi kecil yang lain yang didedikasikan kepada sang lembu [[Nandini]], [[wahana]] Dewa Siva, sang [[Angsa]], wahana Dewa Brahma, dan sang [[Garuda]], wahana Dewa Vishnu.
 
[[Ukir timbul]] di dua puluh sisi candi ini menggambarkan [[roman kesateriaan]] [[Ramayana]]. Bagaimanapun, versinya berbeza dengan [[Kakawin Ramayana]] [[Jawa Kuno]], tetapi mirip dengan cerita Ramayana yang diturunkan melalui tradisi lisan. Selain itu, kompleks candi ini dikelilingi oleh melebihi 250 buah candi yang ukurannya berbeza-beza dan disebut ''[[perwara]]''.
 
== Gempa bumi 2006 ==