Mohammad Hatta: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 31:
 
==Perjuangan==
Semasa masih belajar di sekolah menengah di [[Kota Padang]], Hatta telah aktif dalam berbagai-bagai pertubuhan. Ketika hanya berumur 15 tahun, beliau memulakan kerjayanya sebagai seorang aktivis [[politik]] apabila dilantik sebagai [[bendahari]] untuk cabang [[Jong Sumatranen Bond]] (JSB) di Padang. Kesedaran politiknya semakin berkembang kerana sentiasa menghadiri ceramah-ceramah dan pertemuan-pertemuan politik. Hatta juga mula menimbun [[pengetahuan]]nya tentang perkembangan [[masyarakat]] dan politik Indonesia melalui membaca berbagai-bagai [[akhbar]], baik akhbar Padang mahupun akhbar [[Batavia]]. Oleh sebab itu, beliau mendapat tahu tentang pemikiran [[Tjokroaminoto]] daripada akhbar Utusan Hindia, dan [[Agus Salim]] daripada akhbar Neratja. Salah satu tokoh politik yang menjadi tokoh pujaannya ketika itu ialah Abdul Moeis. "''Aku kagum melihat cara Abdul Moeis berpidato, aku asyik mendengar suaranya yang merdu setengah parau, terpesona oleh ayun katanya. Sampai saat itu aku belum pernah mendengar pidato yang begitu hebat menarik perhatian dan membakar semangat'',”  kata Hatta dalam kisah kenangannya. Abdul Moeis ialah [[pengarang]] [[roman kesateriaan]] ''Salah Asuhan'',  aktivis parti [[Sarekat Islam]], anggota [[Volksraad]], dan aktivis dalam [[majalah]] ''Hindia Sarekat'',  dan akhbar ''Kaoem Moeda, Neratja, Hindia Baroe, Utusan Melayu'',  serta juga  ''Peroebahan''.
 
Pada usia 17 tahun, Hatta lulus dari sekolah menengah (MULO) dan kemudian bertolak ke [[Batavia]] untuk melanjutkan pendidikannya di Sekolah Tinggi Dagang Prins Hendrik. Di Batavia, beliau aktif dalam pertubuhan induk Jong Sumatranen Bond (JSB), juga sebagai Bendahari. Hatta mulaisemakin aktiftajam [[menulis]].pemikirannya Karangannyakerana dimuatselain dalamdaripada majalahdiasah Jongdengan berbagai-bagai bacaan serta pengalamannya sebagai Bendahari JSB Pusat, beliau juga mengadakan perbincangan dengan tokoh-tokoh pergerakan asal [[SumateraMinangkabau]] yang bermukim di Batavia, “Namakuserta Hindania!”perbincangannya begitulahdengan judulnyaBahder Djohan, teman sesama anggota JSB. BerkisahPada perihalsetiap jandahari cantikSabtu, beliau dan kayaBahder yangDjohan terbujukakan [[kawin]]mengelilingi lagi.kota Setelah ditinggaldan matisemasa suaminyaitu, [[Brahmana]]mereka daribertukar-tukar fikiran tentang berbagai-bagai hal mengenai [[Hindustantanah air]],. datanglahTopik musafiryang darikerap mereka membincangkan adalah tentang memajukan [[Baratbahasa Melayu]]. bernamaMenurut WolandiaBahder Djohan, yangsuatu kemudianmajalah perlu ada supaya dapat mencapai maklamat meminangnyaini. “TapiJudul Wolandiamajalah terlaluitu [[miskin]]telahpun sehinggadifikirkan lebiholeh mencintaiBahder hartakuDjohan daripadadan dirikudiberikan nama ''Malaya''.  Seterusnya, mereka membahagikan kerja, dengan Bahder Djohan menumpukan perhatiannya kepada tugas penyuntingan majalah, manakala Hatta mengutamakan dalam tugas pengurusan dan menyia-nyiakanpembiayaan anakpenerbitan. Namun, “Kerana berbagai hal, cita-anakkucita kami itu tak dapat diteruskan,” rutukkata Hatta lewatlagi dalam kisah Hindaniakenangannya.
 
Hatta makin tajam pemikirannya kerana diasah dengan beragam bacaan, [[pengalaman]] sebagai Bendahara JSB Pusat, perbincangan dengan tokoh-tokoh pergerakan asal [[Minangkabau]] yang mukim di Batavia, serta [[diskusi]] dengan temannya sesama anggota JSB: Bahder Djohan. Saban [[Sabtu]], ia dan Bahder Djohan punya kebiasaan keliling kota. Selama berkeliling kota, mereka bertukar pikiran tentang berbagai hal mengenai [[tanah air]]. Pokok soal yang kerap pula mereka perbincangkan ialah perihal memajukan [[bahasa Melayu]]. Untuk itu, menurut Bahder Djohan perlu diadakan suatu majalah. Majalah dalam rencana Bahder Djohan itupun sudah ia beri nama Malaya. Antara mereka berdua sempat ada pembagian [[pekerjaan]]. Bahder Djohan akan mengutamakan perhatiannya pada persiapan redaksi majalah, sedangkan Hatta pada soal [[organisasi]] dan pembiayaan penerbitan. Namun, “Kerana berbagai hal cita-cita kami itu tak dapat diteruskan,” kenang Hatta lagi dalam Memoir-nya.
 
==A==
Selama menjawat Bendahari JSB Pusat, Hatta menjalin kerjasama dengan [[percetakan]] [[surat kabar]] Neratja. Hubungan itu terus berlanjut meski Hatta berada di [[Rotterdam]], ia dipercaya sebagai koresponden. Suatu ketika pada medio [[tahun]] [[1922]], terjadi peristiwa yang mengemparkan [[Eropa]], [[Turki]] yang dipandang sebagai [[kerajaan]] yang sedang runtuh (the sick man of Europe) memukul mundur [[tentara]] [[Yunani]] yang dijagokan oleh [[Inggris]]. Rentetan peristiwa itu Hatta pantau lalu ia tulis menjadi serial tulisan untuk Neratja di [[Batavia]]. Serial tulisan Hatta itu menyedot perhatian khalayak pembaca, bahkan banyak surat kabar di [[tanah air]] yang mengutip tulisan-tulisan Hatta.