Kicap: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 40:
 
=== Cara pembuatan ===
; 1.  PembersihanMembersih dan perendamanmerendam: Kacang soya yang telah dibersihkan direndam di dalam air bersih selama 12 jam. Selepas itu, kacang soya tersebut dimasukkan ke dalam [[guni]] dan dipijak-pijak sehingga bijinya terbelah dua. Pemecahan biji juga dapat dilakukan dengan menggunakan [[pengisar]]. Biji-biji kacang soya yang telah terbelah ini kemudian dicuci semula sehingga bersih.
 
; 2.  PerebusanMerebus: Kacang soya direbus di dalam air mendidih selama 40-60 minit. Setiap [[kilogram]] kacang soya memerlukan 2 [[liter]] air. Selepas itu, kacang soya diasingkan dan didinginkan. Air rebusan tidak dibuang, tetapi akan dipergunakan untuk membuat larutan garam.
 
; 3.  PenupaianMenupai menjadi [[tempe]]: Kacang soya ditaburi [[ragi]] (1 gram bagi setiap kilogram kacang soya), dan diaduk-aduk sampai rata. Selepas itu, kacang soya dihamparkan di atas tampah[[tampian]] setebal 2-3 sentimeter dan ditutup dengan [[Pokok Pisang|daun pisang]]. TampahTampian diletakkan di atas pararak-pararak yanguntuk terhindar darimenghindari [[serangga]] dan cahaya matahari langsung selama 4-5 hari sampaisehingga kulapak cukup tebal untuk menutupi tempe kedelai.
 
; 4.  PenjemuranMenjemur tempe: Biji tempe dipisah-pisahkan dengan tangan, dan kemudian dijemur atau dikeringkan dengan alat pengering sehingga biji-biji tempe agak kering (kadar air di bawah 18%).
 
; 5.  PenyiapanMenyiapkan larutan garam 20%: Untuk setiap 1 liter air, bahan perebusrebusan ditambah dengan 2 liter air segar dan garam sebanyak 600 gram. Campuran ini diaduk-aduk agar garam larutmelarut dengan sempurna.
 
; 6.  Penupaian garam untuk kicap no. 1: Biji-biji tempe kering dimasukkan ke dalam larutan garam. Setiap satu kilogram butiran tempe kering memerlukan 4 liter larutan garam. Perendaman dilakukan di dalam wadah perendam selama 10-15 minggu. Pada waktu siang ketika langit tidak tertutup awan atau tidak hujan, wadah dipindahkan ke udara terbuka, dan penutup wadah dibuka. Setelah penupaian di dalam larutan garam selesai, saluran di bahagian dasar wadah dibuka, dan cairan yang keluar ditampung. Cairan ini disebut sebagai kicap nomor 1.