Kicap: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 40:
 
=== Cara pembuatan ===
; 1.    Membersih dan merendam: Kacang soya yang telah dibersihkan direndam di dalam air bersih selama 12 jam. Selepas itu, kacang soya tersebut dimasukkan ke dalam [[guni]] dan dipijak-pijak sehingga bijinya terbelah dua. Pemecahan biji juga dapat dilakukan dengan menggunakan [[pengisar]]. Biji-biji kacang soya yang telah terbelah ini kemudian dicuci semula sehingga bersih.
 
; 2.    Merebus: Kacang soya direbus di dalam air mendidih selama 40-60 minit. Setiap [[kilogram]] kacang soya memerlukan 2 [[liter]] air. Selepas itu, kacang soya diasingkan dan didinginkan. Air rebusan tidak dibuang, tetapi akan dipergunakan untuk membuat larutan garam.
 
; 3.    Menapai menjadi [[tempe]]: Kacang soya ditaburi [[ragi]] (1 gram bagi setiap kilogram kacang soya), dan diaduk-aduk sampai rata. Selepas itu, kacang soya dihamparkan di atas [[tampian]] setebal 2-3 sentimeter dan ditutup dengan [[Pokok Pisang|daun pisang]]. Tampian diletakkan di atas rak-rak untuk menghindari [[serangga]] dan cahaya matahari langsung selama 4-5 hari sehingga kulapak cukup tebal untuk menutupi [[tempe]].
 
; 4.    Menjemur tempe: Biji tempe dipisah-pisahkan dengan tangan, dan kemudian dijemur atau dikeringkan dengan alat pengering sehingga biji-biji tempe agak kering (kadar air di bawah 18%).
 
; 5.    Menyiapkan larutan garam 20%: Untuk setiap 1 liter air, bahan rebusan ditambah dengan 2 liter air segar dan garam sebanyak 600 gram. Campuran ini diaduk-aduk agar garam melarut dengan sempurna.
 
; 6.    Menapai dengan garam untuk kicap no. 1: Biji-biji tempe kering dimasukkan ke dalam larutan garam dan direndam selama 10-15 minggu. Setiap satu kilogram tempe kering memerlukan 4 liter larutan garam. Pada waktu siang ketika langit tidak tertutup awan atau tidak berhujan, bekas rendam dipindahkan ke udara terbuka, dan penutup bekas dibuka. Setelah penapaian di dalam larutan garam selesai, saluran keluar di bahagian dasar bekas dibuka, dan cairan yang dikeluarkan. Cairan ini disebut sebagai kicap nombor 1.
 
;7.    Menapai dengan garam untuk untuk kicap no. 2: Kek-kek yang tertinggal di dalam bekas rendam ditambah lagi dengan larutan garam 20% (setiap 1 kilogram tempe ditambah dengan 3 liter larutan garam). Selanjutnya, perendaman dilakukan selama 8-10 minggu dengan cara yang sama dengan cara pengolahan yang tepat sama dengan langkah ke-6. Setelah penapaian selesai, cairan dikeluarkan dan cairan ini disebut sebagai kicap nombor 2. Kek-kek direndam di dalam air bersih dan kemudian diperas untuk dijadikan bahan-bahan [[makanan haiwan]].
 
; 8.    Menyiapkan perasa kicap: Ramuan-ramuan untuk perasa kicap masin adalah seperti yang berikut:
# [[Halia]] dikupas, dicuci, dan kemudian dikisar sehingga hancur (setiap liter cairan kicap memerlukan 40 gram halia);
# [[Lengkuas]] dicuci, dan kemudian dikisar sehingga hancur (setiap liter cairan kicap memerlukan 40 gram lengkuas);
# [[PokokKulit Kayu Manis|Kayukayu manis]] dipotong kecil-kecil (setiap liter cairan kicap memerlukan 20 gram kayu manis). [[Gula merah]] dan bumbu
:Bumbu-bumbu di atastersebut dibungkus dengan dua lapis kain, dan diikat dengan tali.
 
:Ramuan-ramuan untuk menyiapkan perasa kicap manis adalah tetap sama dengan ramuan-ramuan untuk menyiapkan kicap masin, tetapi kicap manis memerlukan penambahan [[gula merah]] yang dihiris-hiris dan dikisar sehingga halus (setiap liter kicap memerlukan 500 gram gula merah).
;9.   Menyiapkan perasa kicap manis:
#Gula merah dihiris-hiris, dan dikisar sehingga halus (setiap liter kicap memerlukan 500 gram gula merah)
# Halia dikupas, dicuci, dan kemudian dikisar sehingga hancur (setiap liter cairan kicap memerlukan 40 gram halia)
# [[Lengkuas]] dicuci, dan kemudian dikisar sehingga hancur (setiap liter cairan kicap memerlukan 40 gram lengkuas), dan
# [[Pokok Kayu Manis|Kayu manis]] dipotong kecl-kecil (setiap liter cairan kicap memerlukan 20 gram kayu manis). Gula merah dan bumbu-bumbu di atas dibungkus dengan dua lapis kain, dan diikat dengan tali.
 
;109.    Membubuh perasa dan memasak kicap: Cara untuk membubuh perasa dan memasak kicap, baik manisuntuk mahupunkicap masin: mahupun untuk kicap manis, adalah tepat sama. Cairan kicap (yang nombor 1 atau nombor 2) ditambah dengan air (setiap liter cairan kicap ditambah dengan 1.5 liter air), dan direbus sehingga mendidih. Selepas itu, api dikecilkan sekadar menjaga agar cairan tetap mendidih. BumbuBungkusan bumbu-bumbu kicap, manisbaik untuk yang telahmasin dibungkusmahupun sepertiyang di atasmanis, dicelupkan ke dalam cairan yang mendidih dan, digoncang-goncangkan., Cairandan diaduk terus menerus selama 2-3 jam sehingga isi padunya menjadi separuh. Selepas pemanasan selesai dilakukandisiapkan, bumbu-bumbu yang terbungkus di dalam kain kasar tadi tetap berada di dalam cairan yang sedang dimasak. Kicap yang dihasilkan ialah kicap manis. Ketika masih panas, kicap manis ini disaring dengan dua lapis kain saring.
 
;1110.  Membotol: Kicap yang telah dingin dimasukkan ke dalam botol, ditutup rapat , dan kemudian dibubuh label.
 
==Lihat juga==