Pemproses isyarat digital: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Thijs!bot (bincang | sumb.)
k robot Modifying: sv:Signalprocessor
Hanief (bincang | sumb.)
kembangkan
Baris 1:
[[Image:Nintendo DSP-1 chip.jpg|thumb|200px|DSP-1 Nintendo]]
'''Pemproses isyarat digital''' atau '''DSP''' ialah [[mikropemproses]] khas yang direka khusus untuk [[pemprosesan isyarat digital]], biasanya dalam [[masa-nyata]].
 
== Ciri DSP ==
 
* Prestasi optimum dengan data tidak henti-henti.
* Ingatan program dan data yang berasingan ([[seni bina Harvard]]).
* Arahan khusus untuk operasi [[SIMD]] (Satu Arahan, Banyak Data - ''Single Instruction, Multiple Data'').
Baris 33 ⟶ 35:
DSP pertama yang dikeluarkan [[Texas Instruments]] (TI), [[Texas Instruments TMS320|TMS32010]] pada [[1983]], mendapat kejayaan yang besar, dan TI kini menguasai pasaran DSP tujuan am / pelbagai guna. Satu lagi reka bentuk yang berjaya ialah [[Motorola]] [[Motorola 56000|56000]].
 
Kira-kira lima tahun kemudian, generasi kedua DSP mula tersebar. Generasi ini mempunyai 3 ingatan untuk menyimpan dua kendalian serentak dan menyertakan perkakasan untuk memecut gelungan, selain mempunyai unit pengalamatan yang boleh mengalamat gelung. Sesetengah DSP ini boleh mengendalikan pemboleh ubah 24-bit dan model tipikal cuma memerlukan kira-kira 21ns untuk proses MAC (''multiply-accumulate''). Contoh DSP generasi ini ialah DSP16A AT&T atau DSP56001 Motorola.
CPU tujuan am mendapat idea dan dipengaruhi daripada DSP dengan Sambungan seperti sambungan [[MMX]] dalam [[set suruhan]] seni bina (ISA) [[Intel]] [[IA-32]].
 
Kemajuan utama dalam generasi ketiga ialah kemunculan unit dan arahan penggunaan-khusus dalam laluan data, atau kadang-kadang sebagai pemproses bersama. Ini membolehkan pemecutan perkakasan terus masalah matematik rumit yang amat khusus, seperti penjelmaan Fourier dan operasi matriks. Sesetengah cip, seperti MC68356 Motorola, malah mempunyai lebih dari satu teras pemproses yang bekerja secara selari. Contoh DSP dari generasi ini ialah TMS320C541 dan TMS320C80 dari TI yang dikeluarkan pada [[1995]].
Kebanyakan DSP menggunakan [[aritmetik titik-tetap]], kerana dalam pemprosesan isyarat dunia nyata, julat tambahan yang disediakan oleh titik terapung tidak diperlukan, dan terdapat manfaat kelajuan yang besar; namun DSP [[titik terapung]] biasa digunakan untuk tujuan saintifik atau bila julat tambahan atau ketepatan diperlukan.
 
Generasi keempat DSP dicirikan oleh perubahan dalam set arahan dan pengekodan/penyahkodan arahan. Sambungan SIMD dan MMX ditambah, VLIW dan seni bina superskalar muncul. Seperti biasa, kelajuan-jam telah bertambah, operasi MAC kini boleh dilakuakan dalam 3ns sahaja.
 
Prestasi DSP kini jauh lebih hebat. Puncanya adalah dari kemajuan kedua-dua teknologi dan seni bina seperti peraturan reka bentuk, [[cache]] dua-peringkat, litar (E)[[capaian ingatan terus|DMA]] dan sistem bas luas. Tentu sahaja, terdapat banyak jenis DSP untuk pelbagai tugas khas, dari semurah 1.50 hinggalah 300 dolar.
 
Kebanyakan DSP menggunakan [[aritmetik titik-tetap]], kerana dalam pemprosesan isyarat dunia nyata, julat tambahan yang disediakan oleh titik terapung tidak diperlukan, dan terdapat manfaat kelajuan yang besar; namun DSP [[titik terapung]] yang lebih berkuasa biasa digunakan untuk tujuan saintifik atau bila julat tambahan atau ketepatan diperlukan. CPU tujuan am mendapat idea dan dipengaruhi daripada DSP dengan sambungan seperti sambungan [[MMX]] dalam [[set suruhan]] seni bina (ISA) [[Intel]] [[IA-32]].
 
== Lihat juga ==
Umumnya, DSP merupakan litar bersepadu khusus, namun fungsi DSP boleh juga dicapai menggunakan cip [[tatasusunan get boleh atur cara medan|FPGA]].
 
== Lihat juga ==
* [[Tatasusunan get boleh atur cara medan|FPGA]]
* [[Mikropengawal]]
 
[[Kategori:Pemprosesan isyarat digital]]