Sejarah ketenteraan Belanda: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Fantastic4boy (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
{{Sejarah Belanda}}
 
Puak berbahasa Belanda telah adamempunyai sejarah yang lama, Belanda sebagai sebuah [[negara]] aadalahadalah sejak 1568. [[Belgium]] (sebuah negara yang umumnya berbahasa Belanda) menjadi negara bebas pada 1830 apabila ia mengundur diri dari Belanda.
 
Sewaktu zaman silam dan awal zaman pertengahan, puak-puak Germanik tiada bahasa tulistulisan. Apa yang kita tahudiketahui mengenai sejarah ketenteraan awal mereka dariadalah dari keterangan ditulis dalam [[Bahasa Latin]] dan dari arksumber arkeologi. Ini menyebabkan terdapat jurang dalam garis masa sejarah. [[Perang Jermanik]] terhadap orang Rom adalah didokumenkan secara bagus dari tinjauan Rom; akan tetapi, peperangan Jermanik terhadap [[orang Celt]] menjadi sebuah misteri kerana kedua belah pihak tidak merakamkan peristiwa ini. Peperangan di antara puak-puak Jermanik di [[Flanders|Belgium Utara]] dan [[Belanda]] hari ini, dan berbagai puak Celt yang bersempadankan tanah mereka, kemungkinannya adalah kerana kedekatan geografi mereka.
During the ancient and early medieval periods, the Germanic tribes had no written language. What we know about their early military history comes from accounts written in [[Latin]] and from arkeologi. Ini menyebabkan jarak perbezaan penting dalam timeline bersejarah. [[Perang Germanik]] terhadap orang Rom adalah berdokumen secara bagus dari tinjauan Rom; akan tetapi, peperangan Germanik terhadap [[orang Celt]] menjadi sebuah misteri kerana tiada belah pihak merakamkan peristiwa-peristiwa ini. Peperangan di antara puak-puak Germanik di [[Flanders|Northern Belgium]] dan [[Belanda]] hari ini, dan berbagai puak-puak Celt yang bersempadankan tanah mereka, adalah kemunkinan kerana kedekatan geografi mereka.
 
{{stub}}
 
[[Kategori:Sejarah Belanda]]
[[en:Military history of the Netherlands]]