Lagu Anak Desa (album): Perbezaan antara semakan

 
==Lagu-lagu==
#Aku Penganggur –Sudirman
#Anak Gembala
#Hati Rindu
#Hujan
#Jangan Kau Tanya
#Kau Akan Kembali
#Ke Dunia Baru
#Sepetang Di Pinggir Bukit
#Teratai Menjelma
#Tiada Dendam di hati
#Tanah Ini Tanahku (Milik Kita Bersama)
 
*Aku Penganggur –Sudirman
Awal '80, karier saya hebat dipersoalkan. Pada 2 Mei '80, seorang peminat menulis, “Kenapa abang Sudir tidak menuliskan satu lagu ‘Aku Penganggur’?” (Perlukah saya ceritakan lagi?)
 
#*Anak Gembala – A.Hassan/Sudirman & Siti Zaleha
Semasa saya kecil, hidup saya disulami fantasi dan cerita-cerita indah. Anak kecil itu terus bertempat di hati saya, hingga hari ini.
 
#*Hati Rindu - Nyanyian R.Azmi
Saya besar dengan lagu ini. Mula menyanyikan di TV di rancangan Gembira Ria. Peminat-peminat meminta lagu ini dirakamkan. Juga seorang pegawai di luar negeri. Tetapi apabila sewaktu pertunjukan pentas, seorang ibu meminta saya menyanyikan lagu ini, saya tidak mampu berlengah lagi.
 
#*Hujan – Syed HaronHarun
“Cinta yang bersemi diwaktu hujan turun...” Pertama kali saya dengar pada 15 Ogos 1976'76. Ia mengenangkan saya waktu-waktu saya di kampus, dan kisah-kisah cinta saya diwaktu itu. Penulisnya, Syed Haron, seorang sahabat sekampus, juga menulis 'Hanya Lagu”Lagu' yang saya rakamkan dalam album pertama “Aku Penghiburmu”.
 
#*Jangan Kau Tanya
 
#*Kau Akan Kembali –Syed Haron
Saya faham akan kegembiraan seorang anak kampong menunggu kepulangan orang yang disayanginya. Ini adalah pengalaman.
 
#*Ke Dunia Baru
 
#*Sepetang Di Pinggir Bukit – Mahzan Manan
Percintaan yang setia adalah satu perkara yang agung. Ia menyentuh hati saya sedalam-dalamnya. Saya mula berhijrah ke KL dari kampong pada Jun 75, untuk melanjutkan pelajaran. Pada 2 September 75 saya dapat tahu gadis sekampung yang sangat saya puja telah menetap di KL. Saya pergi mencari rumahnya untuk memberi sekeping potretnya yang saya lukis. Walaupun saya tidak jumpa rumahnya, hati saya puas. Lalu saya minta kak Habsah luahkan cerita ini.
 
#*Teratai Menjelma – Raja Kobat
Pertama kali saya temu Raja Kobat pada 4 Januari 80, saya tahu kami boleh ‘klik’. Berkenaan lagu itu, katanya, “ Selalunya juga didalam mencari pasangan yang cantik, kita kerap terlupa yang suci murni di kampong.” Ini saya rasakan hingga ke tulang temulang saya.
 
#*Tiada Dendam di hati
 
#*Tanah Ini Tanahku (Milik Kita Bersama)- Sudirman
Ini tanah air kita. Tanpanya, siapakah kita.
 
348

suntingan