Lagu Anak Desa (album): Perbezaan antara semakan

#Tanah Ini Tanahku (Milik Kita Bersama)
 
----------------------
*Aku Penganggur –Sudirman
Awal '80, karier saya hebat dipersoalkan. Pada 2 Mei '80, seorang peminat menulis, “Kenapa abang Sudir tidak menuliskan satu lagu ‘Aku Penganggur’?” (Perlukah saya ceritakan lagi?)
 
*Hujan – Syed Harun
“Cinta yang bersemi diwaktu hujan turun...” Pertama kali saya dengar pada 15 Ogos '76. Ia mengenangkan saya waktu-waktu saya di kampus, dan kisah-kisah cinta saya diwaktu itu. Penulisnya, Syed HaronHarun, seorang sahabat sekampus, juga menulis 'Hanya Lagu' yang saya rakamkan dalam album pertama “Aku Penghiburmu”.
 
*Jangan Kau Tanya
 
*Kau Akan Kembali –Syed HaronHarun
Saya faham akan kegembiraan seorang anak kampongkampung menunggu kepulangan orang yang disayanginya. Ini adalah pengalaman.
 
*Ke Dunia Baru - S.Stan/Sudirman
Saya mengkagumi pasangan yang sedang di alam percintaan. Biarpun di mana. Lebeh-lebeh lagi apabila mereka merancang masa depan mereka. Saya tidak terkecuali.
 
*Sepetang Di Pinggir Bukit – Mahzan Manan/Habsah Hassan
Percintaan yang setia adalah satu perkara yang agung. Ia menyentuh hati saya sedalam-dalamnya. Saya mula berhijrah ke KLK.L. dari kampongkampung pada Jun '75, untuk melanjutkan pelajaran. Pada 2 September '75, saya dapat tahu seorang gadis sekampung yang sangat saya puja telah menetap di KLK.L. Saya pergi mencari-cari rumahnya untuk memberi sekeping potretnya yang saya lukis. Walaupun saya tidak jumpa rumahnya, hati saya puas. Lalu saya minta kak Habsah Hassan luahkan cerita ini.
 
*Teratai Menjelma – Raja Kobat
348

suntingan