Hubungan antarabangsa: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hezery99 (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 203.82.95.87 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 203.82.95.208
Baris 12:
====Realisme====
[[Realisme (hubungan antarabangsa|Realisme]] mementingkan keselamatan negara dan kuasa. Penyumbang kepada teori ini, seperti [[E.H. Carr]], [[Daniel Bernhard]] dan [[Hans Morgenthau]] mendakwa bahawa negara-negara hanya menjaga kepentingan diri, dan merupakan watak rasional mencari kuasa, yang ingin memaksimumkan keselamatan diri serta peluang meneruskan kewujudan diri. Kerjasama antara negara disifatkan sebagai cara meningkatkan keselamatan setiap negara (bertentangan dengan fahaman idealistik).
VVDLIDKFDLKF;DKFDLF;DKF;DKRWR;EWKREJWRKEWKREWJHRKEWR;KEWJR;EWRKEW;JRLEW;RJWELJRHEWKUROEW;JRUIOU
(sumber:diman lemaslemas bos)
 
====Liberalisme/idealisme/Internasionalisme liberal====
[[Teori hubungan antarabangsa liberal]] membangkit selepas [[Perang Dunia I]] berikutan ketidakmampuan negara-negara mengawal dan mengelakkan peperangan dalam hubungan antarabangsa mereka. Penyokong teori ini seperti [[Woodrow Wilson]] dan [[Norman Angell]] mendakwa bahawa semua negara boleh mendapat faedah daripada kerjasama dan peperangan begitu memusnahkan sehingga ia tidak memberi faedah kepada mana-mana pihak. E.H. Carr memberikan teori ini satu istilah yang baru, iaitu "idealisme".
(sumber:diman lemaslemas bos)
 
====Neorealisme====
Baris 21:
berasas daripada realism serta berkongsi andaian-andaian dan konsep-konsep asas namun telah dimodifikasikan untuk menyesuaikannya dengan dunia temporari.
neorealis mengambil kira aktor non-negara.
(sumber: diman lemaslemas bos)
 
====Neoliberalisme====