Syed Hussein Alatas: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Imej:Gerakan celebrate after 1969 election.jpg|thumb|300px|'''Syed Hussein Alatas''' ialah salah satu pengasas [[Parti Gerakan Rakyat Malaysia]] (Gerakan), parti yang agak berjaya dalam [[Pilihan Raya Umum Malaysia, 1969|pilihan raya umum 1969]].]]
'''Allahyarham Profesor Datuk Dr Syed Hussein Alatas''' (1928 - 2007) adalah merupakan seorang ahli intelektual dan banyak menyumbangkan sumbangan ilmu kepada masyarakat Malaysia. Beliau juga merupakan di antara pengasas [[Parti Gerakan]] di [[Pulau Pinang]].
 
'''Allahyarham Profesor Datuk Dr Syed Hussein Alatas''' ialah(1928 seorang- tokoh2007) intelektualadalah awam,seorang sarjana,ahli dan pemikir ulungintelektual yang sukarbanyak ditandingi. Beliau antara tokoh angkatan lama yang telah mempelopori dan mengasaskan perkembanganmenyumbangkan ilmu sosialkepada khususnya sosiologi dimasyarakat [[Malaysia]]. sejakBeliau pertengahanjuga 1950-anmerupakan sebelumantara Merdekapengasas dan[[Parti meneruskanGerakan usahaRakyat gigihMalaysia]] mengembangkan ilmu tersebut sehingga akhirdi hayat[[Pulau beliauPinang]].
 
Allahyarham Profesor Datuk Dr Syed Hussein Alatas ialah seorang tokoh intelektual awam, sarjana, dan pemikir ulung yang sukar ditandingi. Beliau antara tokoh angkatan lama yang telah mempelopori dan mengasaskan perkembangan ilmu sosial khususnya [[sosiologi]] di Malaysia sejak pertengahan [[1950-an]] sebelum [[Merdeka]] dan meneruskan usaha gigih mengembangkan ilmu tersebut sehingga akhir hayat beliau.
Kewibawaan beliau sebagai seorang ilmuan, intelektual awam dan pemikir tersohor memang terserlah dan diiktiraf sejak awal lagi. Beliau memperoleh ijazah Doktorandus pada 1956 dan PhD pada 1963, kedua-duanya daripada Universiti Amsterdam, Belanda. Setelah berkhidmat dengan Dewan Bahasa dan Pustaka antara 1958 hingga 1960, beliau menceburi bidang akademik pada 1960-an sebagai pensyarah dan ketua jurusan budaya di Jabatan Pengajian Melayu Universiti Malaya antara 1964 hingga 1967.
 
Kewibawaan beliau sebagai seorang ilmuan, intelektual awam dan pemikir tersohor memang terserlah dan diiktiraf sejak awal lagi. Beliau memperoleh ijazah Doktorandus pada [[1956]] dan [[PhD]] pada [[1963]], kedua-duanya daripada [[Universiti Amsterdam]], [[Belanda]]. Setelah berkhidmat dengan [[Dewan Bahasa dan Pustaka]] antara [[1958]] hingga [[1960]], beliau menceburi bidang akademik pada dekad [[1960-an]] sebagai [[pensyarah]] dan ketua jurusan budaya di Jabatan Pengajian Melayu [[Universiti Malaya]] antara [[1964]] hingga [1967]].
Kerjaya akademik beliau meningkat dengan pesat apabila diangkat sebagai Profesor dan Ketua Jabatan Pengajian Melayu di Universiti Nasional Singapura mulai 1967 hingga 1988. Apabila Profesor Diraja Ungku Aziz bersara sebagai Naib Canselor Universiti Malaya, Profesor Alatas telah mengisi jawatan itu dari 1988 sehingga 1991. Selepas satu masa, beliau berkhidmat pula di Universiti Kebangsaan Malaysia selama kira-kira 10 tahun sejak 1995, mula-mula di Pusat Pengajian Umum, kemudian di Jabatan Antropologi dan Sosiologi, dan terakhir di Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA) sebagai Profesor dan Felo Utama.
 
Kerjaya akademik beliau meningkat dengan pesat apabila diangkat sebagai [[Profesor]] dan Ketua Jabatan Pengajian Melayu di [[Universiti Nasional Singapura]] mulai [[1967]] hingga [[1988]]. Apabila Profesor Diraja [[Ungku Aziz]] bersara sebagai [[Naib Canselor]] Universiti Malaya, Profesor Alatas telah mengisi jawatan itu dari [[1988]] sehingga [[1991]]. Selepas satu masa, beliau berkhidmat pula di [[Universiti Kebangsaan Malaysia]] selama kira-kira 10 tahun sejak [[1995]], mula-mula di Pusat Pengajian Umum, kemudian di Jabatan [[Antropologi]] dan [[Sosiologi]], dan terakhir di [[Institut Alam dan Tamadun Melayu]] (ATMA) sebagai Profesor dan Felo Utama.
 
==Rujukan==