Mare qamari: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Tambah koma yang amat genting
k Pruf
Baris 1:
[[Image:Moon names-ms.svg|500px|right|Sisi dekat qamari dengan pelabelan mare dan kawah utama]]
 
'''Mare qamari''' ([[Latin]]:'''''mare''''', majmuk '''''maria''''' bermaksud ''laut'')<ref>''The American Heritage Science Dictionary,'' 2005</ref> merupakan dataran basalt yang luas dan gelap yang terdapat di [[Bulan (satelit)|Bulan]], satelit alami [[Bumi]], yang terbentuk daripada letusan [[gunung berapi]] kuno. Dataran-dataran ini disebut ''maria'' oleh ahli astronomi awal yang menyangka mare itu laut sebenar. Mare kurang memantul daripadaberbanding "tanah tinggi" disebabkan rencamanrencamannya yang kaya dengan besi, dan oleh yang demikian kelihatan gelap padaapabila dilihat dengan mata kasar. Mare meliputi 16 peratus permukaaan qamari, kebanyakannya di sisi dekat Bulanqamari, sisi Bulan yang dapat dilihat dari Bumi. Beberapa mare pada sisi jauh qamari lebih kecil saiznya dan terdapatterletak di dalam kawah-kawah yang besar.
 
Nomenklatur tradisional buat Bulan juga termasuk satu ''oceanus'' (lautan), dan beberapa ciri yang dinakan ''lacus'' (tasik), ''palus'' (paya) dan ''sinus'' (teluk). Tiga ciri yang terakhir lebih kecil daripada mare, tetapi memiliki sifat yang sama dengannya.
 
Nomenklatur tradisional buat Bulan juga termasuk satu ''oceanus'' (lautan), dan beberapa ciri yang dinakandinamakan ''lacus'' (tasik), ''palus'' (paya) dan ''sinus'' (teluk). Tiga ciri yang terakhir ini lebih kecil daripada mare, tetapi memiliki sifat yang sama dengannya.
 
== Rujukan ==