Penterjemahan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
k kemas kini
Baris 36:
Secara umumnya, penilaian hasil terjemahan boleh dilakukan dari dua segi, yakni penilaian pragmatik dan penilaian semantik.
 
===Pragmatik===
Dalam '''penilaian pragmatik''', nilai teks terjemahan ditentukan berdasarkan kesannya terhadap pengguna/pembaca. Dalam penilaian ini ketepatan makna tidak begitu dipentingkan. Penilaian ini adalah sesuai untuk terjemhan bahan-bahan yang "ringan", Contohnyaseperti iklan. Dalam terjemahanTerjemahan iklan, lebih mementingkan kesan promosi adalah lebih dipentingkan daripadaberbanding ketepatan maknanya denganmakna teks asal. Walaupun demikian, penilaian ini adalah tidak sesuai untuk terjemahan bagidalam bidang undang-undang dan juga bidang ilmiah.
 
===Semantik===
Bagi '''penilaian semantik''', biasanya ia diterapkan ke dalam hasil terjemahan yang berat, seperti dokumentdokumen undang-undang, teks agama dan buku-buku ilmiah. Dalam keadaan ini, sesuatu teks terjemahan dituntut supaya mempunyai makna yang betul-betul sama dengan teks sumber. Maka untuk menilai teks terjemahan, ia boleh dilakukan dengan melihat sejauh manakah kesilapan tidak dilakukan. Kesilapan yang dimaksudkan ialah:
 
# Penerbalikan makna
Baris 46 ⟶ 48:
# Pengubahsuaian makna
 
Adapun kesilapanKesilapan-kesilapan ini adalahdisusun tersusunmengikut daritahap segi kejahatannya, iaitukesalahan yang palingteruk jahatsehingga nomborkurang satuteruk. Maka penilaian boleh dibuat dengan kriteria initersebut.
 
== Proses terjemahan ==
Secara umumnya, terjemahan bermaksud untuk menerjemahkan '''makna''', teks sumber dan bukannya menerjemahkan bentuk bahasa teks sumber ke dalam bahasa sasaran. Maka penerjemahanpenterjemahan seharusnya fokus kepada makna. Daripada itu, penerjemahanpenterjemahan dimulakan dengan pentafsiran makna dan diakhiri dengan pengalihan makna iniitu ke dalam bahasa sasaran. Secara terperinci lagi, proses penerjemahan akan melalui peringkat seperti berikut:
 
=== Menterjemahkan kata ===