Agus Salim: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 9:
Selepas tamat pendidikan dasarnya di ''Europeesche Lagere School ([[ELS]])'', sekolah khusus anak-anak [[Eropah]], Agus Salim melanjutkan pendidikannya di Hoogere Burgerschool ([[HBS]]), [[Batavia]] dan merupakn pelajar yang terbaik di HBS se-[[Hindia Belanda]].
 
Setelah lulus, Salim bekerja sebagai penerjemahpenterjemah dan pembantu notaris[[notari]] padadi sebuah kongsisyarikat pertambangan[[pelombongan]] di [[Indragiri]]. Pada tahun [[1906]], Salim berangkatbertolak ke [[Jeddah]], [[Arab Saudi]] untuk bekerja di [[Konsulat]] [[Belanda]] di sana. Pada periodemasa inilah Salim bergurudididik oleh pada [[Syeh Ahmad Khatib]], yang masihmerupakan merupakanbapa pamannyasaudaranya.
 
Salim kemudian terjun ke dunia jurnalistik[[kewartawanan]] sejak tahunpada [[1915]] diketika menyertai akhbar [[Harian Neratja]] sebagai RedakturEditor II. Setelahdan ituakhirnya diangkatdinaikkan menjadipangkat sebagai Ketua RedaksiEditor. MenikahBeliau [[Perkahwinan|menikah]] dengan [[Zaenatun Nahar]] dan dikaruniaidikurniakan 8lapan orang anak. Kegiatannya dalam bidang jurnalistikkewartawanan terus berlangsung hinggasehingga akhirnya menjadi Pemimpinketua Harianakhbar [[Hindia Baroe]] di [[Jakarta]]. KemudianSalim mendirikankemudian Suratkabarmengasaskan akhbar [[Fadjar Asia]]. Dandan selanjutnya sebagai Redaktureditor Harianakhbar [[Moestika]] di [[Kota Yogyakarta|Yogyakarta]] dan. membukaBeliau kantormengasaskan Advies[[Pertubuhan enAntara InformatieParlimen Bureau Penerangan OemoemASEAN]] (AIPO). Bersamaan dengan itu, Agus Salim terjun dalam dunia [[politik]] sebagai pemimpinketua [[Sarekat Islam]].
 
==KarirKerjaya politik==
Pada tahun [[1915]], Salim bergabung dengan [[Sarekat Islam]] (SI), dan menjadi pemimpin kedua di SI setelah [[H.O.S. Tjokroaminoto]].
 
Baris 35:
*[[Tokoh Indonesia]]
 
==PranalaPautan Luarluar==
* {{id}} [http://www.deplujunior.org/menteri_luar_negeri.html?page=-1987660351 Menteri Luar Negeri Haji Agus Salim, Menteri Luar Negeri]
 
{{kotak mulai}}