Agus Salim: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 5:
 
==Latar belakang==
Agus Salim dilahirkan di [[Koto Gadang]], [[Bukittinggi]], [[Minangkabau]] dengan nama '''Mashudul Haq''' yang membawa pengertian "pembela kebenaran" di [[Koto Gadang]], [[Bukittinggi]], [[Minangkabau]] kepada pasangan Angku Sutan Mohammad Salim dan Siti Zainab. Ayahnya seorang ketua [[pendakwah]] di [[Mahkamah Tinggi]] [[Riau]].
 
Selepas tamat pendidikan dasarnya di ''[[Sekolah Europeesche Lagere School ([[ELS]])'' (ELS), sekolah khusus anak-anak [[Eropah]], Agus Salim melanjutkan pendidikannya di Hoogere Burgerschool ([[HBS]]), [[Batavia]] dan merupaknmerupakan pelajar yang terbaik di HBS se-[[Hindia Belanda]].
 
Setelah lulus, Salim bekerja sebagai [[Penterjemahan|penterjemah]] dan pembantu [[notari]] di sebuah syarikat [[pelombongan]] di [[Indragiri]]. Pada tahun [[1906]], Salim bertolak ke [[Jeddah]], [[Arab Saudi]] untuk bekerja di [[Konsulat]] [[Belanda]] di sana. Pada masa inilah Salim dididik oleh [[Syeh Ahmad Khatib]] yang merupakan bapa saudaranya.
 
Salim kemudian terjun ke dalam dunia [[kewartawanan]] pada tahun [[1915]] ketika menyertai akhbar [[Harian Neratja]] sebagai Editor II dan akhirnya dinaikkan pangkat sebagai Ketua Editor. Beliau [[Perkahwinan|menikah]] dengan [[Zaenatun Nahar]] dan dikurniakan lapan orang anak. Kegiatannya dalam bidang kewartawanan terus berlangsung sehingga akhirnya menjadi ketua akhbar [[Hindia Baroe]] di [[Jakarta]]. Salim kemudian mengasaskan akhbar [[Fadjar Asia]] dan selanjutnya sebagaimenjadi editor akhbar [[Moestika]] di [[Kota Yogyakarta|Yogyakarta]] . Beliau mengasaskan [[Pertubuhan Antara Parlimen ASEAN]] (AIPO). Bersamaandan bersamaan dengan ituini, Agusterjun Salim terjunke dalam dunia [[politik]] sebagai ketua [[Sarekat Islam]].
 
==Kerjaya politik==