Volksraad: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Laman baru: '''''Volksraad''''' yang diambil dari bahasa Belanda dan secara harafiah bererti "Dewan Rakyat", adalah semacam dewan perwakilan rakyat Hindia Belanda. Dewan ini dibentuk pad...
 
Baris 10:
 
==Bahasa Indonesia dalam sidang Volksraad==
DominasiPenguasaan kolonialpenjajah pada masa itu hampir mencakupmencakupi semua aspek, sampai padasehingga forum-forum resmirasmi harus menggunakan Bahasa[[bahasa Belanda]], padahal [[bahasa Melayu]] yang sejak [[Kongres Pemuda II]] ([[1928]]) [[Bahasa Melayu]] yang semenjak saat itu disebutdigelar "[[Bahasa Indonesia]]" disepakatiditerima sebagai Bahasabahasa Persatuanperpaduan yang menjadi salah satu alat Perjuanganperjuangan di kalangan kaum pro-kemerdekaan. UntukKerana itulah Mohammad Hoesni Thamrin mengecam pedas tindakan-tindakan yang dianggap mengecilkan artikedudukan bahasa Indonesia.
 
PadaBuat pertama kalinya pada tahun [[1938]] untuk pertama kalinya, Mohammad Hoesni Thamrin berpidato di Volksraad dengan menggunakan Bahasabahasa Indonesia. Sejak itulah penggunaan Bahasabahasa Indonesia dalam sidang Volksraad diperbolehkan.
 
==Tokoh-tokoh==