Hindia Belanda: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Laman baru: thumb|320px|Peta wilayah Kerajaan Penjajah Belanda termasuk daerah jajahannya '''Hindia Belanda''' (bahasa Belanda: ''Nederlands-Indië'') ialah sebua...
 
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Imej:NetherlandsEmpire.png|thumb|320px|Peta wilayah Kerajaan Penjajah Belanda, termasuk daerah jajahannya]]
 
'''Hindia Belanda''' ([[bahasa Belanda]]: ''Nederlands-Indië'') ialah sebuah wilayah jajahan [[Belanda]] yang diakui secara ''[[de jure]]'' dan ''[[de facto]]''. Ketua negara Hindia-Belanda adalahialah Ratu/Raja Belanda dengan [[Gabenor Jeneral]] sebagai wakilnya yang berkuasa penuh.
 
PerbatasanSempadan Hindia-Belanda dengan negara-negara tetangganyaberjirannya ditentukan dengan perjanjian-perjanjian legal antara Kerajaan Belanda dengan [[Kerajaan Sarawak]] ([[protektoratnegeri naungan]] [[InggrisBritish]] di bawah dinasti[[Dinasti Brooke "''the White Rajah''"]]), [[Borneo Utara BritaniaBritish]] ([[Sabah]]), [[Kerajaan Portugis]] ([[Timor Portugis]]), [[KekaisaranEmpayar Jerman]] ([[Papua NuginiNew Guinea]] Utara), dan [[BritaniaUnited Raya|Kerajaan InggrisKingdom]] (Papua NuginiNew Guinea Selatan).
 
Hindia-Belanda juga merupakan wilayah yang tertulis dalam UUUndang-Undang Kerajaan Belanda tahun [[1814]] sebagai wilayah berdaulat Kerajaan Belanda, diamandemendipinda pada tahun-tahun [[1848]], [[1872]], dan [[1922]], menurut perkembangan wilayah Hindia-Belanda.
 
Hindia-Belanda yang dahulu kala adalahmerupakan sebuah [[wilayah jajahan]] [[Belanda]], sekarang disebutdipanggil [[Indonesia]]. Jajahan Belanda ini bermula dari propertisebagai ''[[VereenigdeSyarikat OostindischeHindia CompagnieTimur Belanda]] (''Vereenigde (atauOostindische Compagnie'' atau VOC'') yang antara lain memiliki [[Jawa]] dan [[Maluku]] serta beberapa daerah yang lain semenjaksejak [[abad ke-17]]. SetelahSelepas VOC dibubarkan pada tahun [[1798]], semua propertihak VOCmiliknya menjadi milik pemerintah [[Republik Batavia]].
 
PadaMenjelang tahun [[1900]], hanya pulau [[Jawa]] sajasahaja yang secaradikuasai keseluruhan milikoleh Belanda pada keseluruhannya. LaluKemudian pada tahun-tahun selanjutnya, semua daerah yang lain di [[Nusantara]] ditaklukkan atau “dipasifikasikan” (didamaikan). Pada puncaknya pada tahun [[1942]], Hindia- Belanda memiliki semua daerah Indonesia saat ini.kini; [[Timor Timur]] tidak pernah dikuasai oleh Belanda. Selain itu, kota [[Melaka|Kota Melaka|Melaka]], [[Taiwan]], dan [[Sri Lanka]] pernah dimilikidikuasai oleh VOC dan pemerintah Belanda.
 
Pada [[17 AgustusOgos]] [[1945]], [[Pengisytiharan Kemerdekaan Republik Indonesia|kemerdekaan Indonesia]] diproklamasikandiisytiharkan. Belanda menentang dan memerangi para pejuang kemerdekaan. BaruHanya pada [[27 DesemberDisember]] [[1949]], bahawa Belanda mengaku kedaulatan Indonesia diakui. [[Papua]] Barat (Irian Jaya) masih dikuasai Belanda sampaisehingga tahun [[1961]].
 
==Lihat juga==
* [[Indonesia: EraZaman Belanda|Sejarah Indonesia erazaman Hindia- Belanda]]
* [[Syarikat Hindia Timur Belanda]]
* [[Vereenigde Oostindische Compagnie|VOC]]
* [[Daftar Penguasa Hindia-Belanda]]
* [[KNIL]]
 
 
{{Jajahan Belanda}}