Kristian: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
k Membalikkan suntingan oleh 139.195.77.57 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 203.82.95.69
Baris 1:
{{Redirect|Kristian}}
{{Kristian}}
'''Agama Kristian''' adalah agama terbesar di [[bumi|dunia]], kira-kiranya 2.1 bilion penganut, atau sepertiga jumlah penduduk dunia. Kristian adalah sebuah [[agama]] monotheis yang berdasarkan kehidupan dan ajaran-ajaran Jesus dari Nazaret sebagaimana ditunjukkan dalam karya-karya para pengikutnya dalam [[Perjanjian Baru]]. Agama Kristian berkongsi semua kitab-kitab dalam [[Alkitab Ibrani]] dengan agama [[Yahudi]] dan sebab itu agama ini juga digelar sebuah agama usulan [[Abraham]]. Penganut Kristian atau Nasrani mengikuti ajaran [[Jesus Christ]] ([[bahasa Ibrani|Ibrani]]: יהושע, ''Yehoshua''). Jesus dikenali juga dengan panggilan [['Al-Masih']].
'''Agama Kristian''' adalah sebuah kepercayaan yang berdasarkan pada ajaran, hidup, sengsara, wafat dan kebangkitan Yesus Kristus. Agama ini meyakini Yesus Kristus adalah Tuhan dan Mesias, juru selamat bagi seluruh umat manusia, yang menebus manusia dari dosa. Mereka beribadah di [[gereja]] dan Kitab Suci mereka adalah [[Alkitab]]. Murid-murid [[Yesus Kristus]] pertama kali dipanggil Kristian di [[Antiokhia]] (Kisah Para Rasul 11: 26b).
[[Aagama]] Kristian terbesar di [[bumi|dunia]], kira-kiranya 2.1 bilion penganut, atau sepertiga jumlah penduduk dunia. Kristian dalam [[bahasa Inggeris]] = { Jesus Christ }, [[bahasa Indonesia]] = {Yesus Kristus}, [[bahasa mandarin]] = {耶稣}. Yesus (6 SM-4 SM - 29-33) atau Yesus dari Nazaret adalah seorang tukang kayu, pensyarah, guru, rabi, penyembuh, pembuat mukjizat, dan tokoh Yahudi yang berasal dari kota Nazaret, Israel.
 
Pelbagai tradisi agamawi, kepercayaan dan cara sembahyang yang memegang pada adat resam yang tertentu wujud dalam Kristianiti. Agama Kristian selalunya dipaparkan sebagai tiga aliran yang terutama yang telah dibentuk selama dua ribu tahun dahulu:
== Alkitab ==
 
[[Katolik|Katolik Roma]] (Mazhab yang nyata terbesar, dengan anggaran 1.2 bilion penganut yang telah dibaptis),
 
[[Gereja Kristian Orthodoks Timur|Ortodoks]] (Ortodoks Timur Dan Ortodox Timur Tengah),
 
[[Protestan]] (Pelbagai mazhab dan aliran fikiran, seperti [[Anglikanisme]], Reformasi, Luteran, Methodis, Injili, and Pentekostalisme)
 
Penganut Kristian menganggap bahawa Yesus adalah anak Yahweh. Beliau dikatakan membentuk sebahagian daripada [[Tritunggal]] (sang hyang Tri Tunggal di [[Indonesia]] atau Tri Tunggal Mahasuci di [[Singapura]]). 'Tritunggal' bermaksud persatuan [[Yahweh]] Tuhan Bapa, Tuhan Anak (Yesus) dan [[Roh Kudus]] yang membentuk satu Tuhan. Penganut Kristian juga percaya bahawa Yesus wujud bersama Yahweh sebelum terciptanya dunia, dilahirkan di dunia menerusi [[Bunda Maria]] (yang merupakan seorang perawan), dibangkitkan dari kubur setelah wafat selama tiga hari dan kini berada di "tangan kanan" Yahwe Tuhan di [[syurga]].
 
 
 
 
==Lihat Juga==
* [[Katolik Roma]]
* [[Protestan]]
* [[Ortodoks]]
* [[Anglikan]]
 
== Galeri ==