Kata nama: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MerlIwBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: hsb:Wěcownik
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
k kemas kini
Baris 1:
{{tatabahasa}}
'''Kata nama''' adalahialah [[Golonganperkataan]] katayang (bahasaboleh Melayu)|golonganmenjadi kataunsur inti bagi binaan [[frasa nama]], yangdan lazimnya perkataan demikian menamakan [[orang]], [[haiwan]], [[tempat]], [[benda]], atau [[konsep]].<ref>Nik Safiah Karim, Farid M. Onn, Hashim Haji Musa, dan Abdul Hamid Mahmood. 2008. Tatabahasa Dewan ed. Ketiga. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.</ref> Ia terbahagi kepada dua bahagian yang besar iaitu '''nama am''', '''nama khas''', '''ganti nama''' dan '''nama terbitan'''.
 
==Penggolongan kata nama==
=== Kata Namanama Amam ===
 
Kata nama am ialah kata yang digunakan untuk menjelaskan nama sesuatu yang bernyawa seperti orang, haiwan, dan sesuatu yang tidak bernyawa seperti tumbuh-tumbuhan, tempat , benda, dan sebagainya secara umum seperti dalam contoh di bawah:
Baris 17 ⟶ 18:
Kata nama am mestilah menggunakan huruf kecil melainkan pada awal ayat.
 
=== Kata Namanama Khaskhas ===
 
Kata nama khas ialah kata nama yang secara khususnya digunakan untuk menyebut nama sesuatu benda sama ada benda yang bernyawa dan yang tidak bernyawa. Benda-benda yang bernyawa ialah nama manusia dan nama binatang. Benda-benda yang tidak bernyawa ialah nama tempat, judul buku, nama bangunan, dan sebagainya.
Baris 31 ⟶ 32:
Biasanya huruf pertama perkataan nama khas ini hendaklah ditulis dengan huruf besar.
 
=== Kata Gantiganti Namanama ===
 
''Untuk rencana lanjutan, lihat [[Kata Ganti Nama]]''
Baris 55 ⟶ 56:
* [[Tatabahasa]]
* [[Golongan Kata]]
 
==Rujukan==
{{reflist}}
 
[[Kategori:Tatabahasa bahasa Melayu]]