Peter Pettigrew: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
Baris 29:
 
==Peranan [[Harry Potter]]==
===[[Harry Potter dalam Piala Api]]===
In ''[[Harry Potter and the Goblet of Fire]]'', Pettigrew membantu Voldemort dalam satu perancangan untuk menangkap. Apabila Harry dan [[Cedric Diggory]] dibawa ke tanah perkuburan melalui [[kunci gerbang]], Pettigrew, membawa tubuh kecil tuannya, muncul dari kegelapan. Atas arahan Voldemort, Peter membunuh Cedric dengan [[Avada Kedavra]], sumpahan membunuh dan mengikat Harry pada batu. Dia kemudiannya mengadakan upacara jampi yang rumit untuk mengembalikan tubuh sebenar Voldemort, mengorbankan tangannya sendiri dan menambah darah Harry ke dalam posyen. Sebagai balasan, dia diberikan tangan perak oleh Voldemort yang bersambung dengan lengan Pettigrew yang dipotongnya. Tangan yang baru ini lebih kuat dari yang sebelumnya.
 
===[[Harry Potter dalam Kumpulan Phoenix]]===
Pettigrew hanya muncul dalam ''[[Harry Potter dalam Kumpulan Phoenix]]'' dalam ingatan [[Severus Snape]]. Dia juga dapat dilihat dalam potret keahlian asal [[Kumpulan Phoenix]].
 
===[[Harry Potter dengan Putera Berdarah Kacukan]]===
Beliau muncul buat seketika dalam ''[[Harry Potter dengan Putera Berdarah Kacukan]]''. Apabila [[Narcissa Malfoy]] dan [[Bellatrix Lestrange]] melawat Snape dirumahnya, dinyatakan yang Pettigrew kini bersembunyi di sana atas arahan Voldemort. Beliau kembali berasa curiga dengan Snape ketika mendengar melalui celah lubang kunci. [[J.K. Rowling]] telah memberi petunjuk yang Pettigrew akan muncul dalam novel terakhir dan ia berkenaan dengan spekulasi yang Pettigrew akan membayar semula hutang nyawa kepada Harry.
 
==Lihat juga==