Sekolah Kebangsaan Telok Sengat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan '{{Infobox Sekolah Malaysia |Nama Sekolah = Sekolah Kebangsaan Telok Sengat |Logo Sekolah = |Moto = |Tarikh ...'
 
Baris 30:
Pada 2009, Sekolah Kebangsaan Telok Sengat memiliki 52 pelajar lelaki dan 72 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 124 orang. Ia mempunyai seramai 14 orang guru.<sup>2009</sup>
 
Sekolah ini dibuka pada tahun 1930 ( tercatat dalam buku Sejarah Johor ) Bangunan asal didirikan oleh orang-orang kampung di tepi Sungai Johor.Guru pertama yang berkhidmat di sekolah ini ialah Allahyarham En.Yaakub bin Hj. Mohd.Shah.Pada tahun 1952 sebuah bangunan baru didirikan bagi menggantikan bangunan lama di lokasi yang baru di atas bukit, Bilangan murid pada masa itu ialah seramai 80 orang dengan tenaga pengajar seramai 4 orang guru.Pada tahun 1970 , bangunan batu 2 tingkat didirikan.Bangunan lama tetap digunakan bagi menampung pertambahan mendadak murid iaitu seramai 200 orang berserta 10 orang guru.Bangunan 3 tingkat ( blok B ) dibina pada tahun 1985. Bangunan ini digunakan bersama SJK(C) Nanya Telok Sengat dan SJK (T) Ladang Telok Sengat. Tapak bangunan sekolah lama telah dijadikan padang sekolah.
==Sejarah ==
Tanggungjawab terhadap Sekolah Cawangan Sungai Layau telah dimansuhkan pada tahun 1992 yang kini dinamakan SK. Sungai layau.
Bangunan blok C telah dibina pada tahun 1999 . Di sekolah ini juga disediakan 8 unit rumah guru 2 tingkat dan 4 unit rumah guru setingkat.
 
==Pencapaian ==