Penaklukan Empayar Aztek oleh Sepanyol: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Xqbot (bincang | sumb.)
Shahril96 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 30:
Apabila Cortés kembali ke ibu kota itu, beliau mendapati Alvarado dan askarnya telah membunuh secara beramai-ramai kesemua bangsawan Aztec dan mereka yang masih hidup telah menabalkan maharaja yang baru iaitu [[Cuitláhuac]]. Alvarado telah membuat demikian kerana menyangka upacara keagamaan mereka itu sebagai satu pemberontakan. Cuitláhuac kemudiannya mengarahkan perwiranya untuk mengepung mahligai yang diduduki oleh pihak Sepanyol dan Moctezuma. Cortés tiada pilihan lain dan terpaksa meminta Moctezuma untuk bercakap dianjung mahligai kepada rakyatnya dan mendesak mereka untuk membiarkan askar Sepanyol keluar secara aman. Namun demikian, rakyatnya yang sudah benci dengannya terutama sekali selepas mencemarkan agama mereka dengan menaikkan [[salib]] di [[kuil]] mereka dan juga pembunuhan yang diarahkan oleh Alvarado. Lalu merekapun mengejeknya dan membaling batu-batu besar kearahnya dan Moctezuma menerima kecederaan yang teruk dikepalanya. Cortés bersama-sama [[La Malinche]] cuba untuk berunding dengan puak yang menentangnya tetapi perundingan itu berakhir apabila [[maharaja]] itu mangkat dua minggu selepas itu pada 30 Jun, [[1520]].
 
Dibawah pengganti Moctezuma, Cuitláhuac, kaum Aztek melancarkan pengepungan besar-besaran terhadap pihak conquistadores. Dengan kurangnya bekalan makanan dan minuman, tentera Sepanyol dan sekutunya dari puak Tlaxcalan telah cuba keluar dari ibu kota itu dalam kegelapan malam yang dipanggil ''La Noche Triste'', Malam yang Sedih. Namun kaum Aztek telah diberi amaran lalu mereka menyerang musuh mereka dengan sepenuh hati. Beratus tentera telah dibunuh dan ditawan. Manakala yang lainnya yang dibebani dengan emas dan perak yang mereka rampas, telah jatuh kedalam empangan dan mati lemas. Cortés yang kecewa itu kemudiannya rebah dan menangis dibawah pohon ahuehuete yang masih berdiri di BnadarBandar raya Mexico hingga ke hari ini.
 
Walaupun ramai tentera Cortés yang mati, mereka masih tidak berputus asa. Tentera Sepanyol yang selamat dan sekutunya kembali ke kawasan Tlaxcalan untuk bergabung semula. Dalam beberapa bulan berikutnya, mereka merawat kembali tentera-tentera mereka dan dilatih hampir setiap hari. Merangka strategi baru, Cortes membina sebuah armada untuk serangan seterusnya.
Damaged but not entirely disheartened, the surviving Spaniards and their allies retreated back into Tlaxcalan territory to regroup. In subsequent months they healed their wounds and trained for battle. Devising a new strategy, Cortés built a fleet of brigantines for his next attack.
 
Pada Jan 1521 Conquistadores sekali lagi memasuki lembah Mexico. Mereka mengadakan satu siri serbuan di seluruh desa dan menawan benteng Aztec di Texcoco, dari mana mereka boleh melancarkan serangan dengan menggunakan armada baru. Pada bulan Mei, Cortés memulakan serangan terakhirnya pada Tenochtitlan, serangan berpecah kepada pelbagai arah, dengan bahagian-bahagian yang berasingan dan bergerak melalui jalan air.
In January 1521 the conquistadores once again entered the valley of Mexico. They staged a series of raids throughout the countryside and took the Aztec stronghold at Texcoco, from whence they could launch the newly built fleet. In May Cortés began his final assault on Tenochtitlán, bearing down from every direction, with separate divisions assigned to each of the city's three causeways and the flotilla moving in by water.
 
TThe Aztec berjuang dengan berani di bawah kepimpinan maharaja terakhir Aztec, Cuauhtemoc, yang namanya diterjemahkan sebagai "falling eagle" atau seli "setting sun". Dihentam dengan penyakit baru yang diperkenalkan oleh tentera Sepanyol, air bersih dan makanan mereka disekat oleh tentera Sepanyol, mereka telah berjuang habis-habisan dalam tempoh masa 80 hari pengepungan dasyat tentera Sepanyol, dan akhirnya menyerah diri pada 13 Ogos, 1521, itupun setelah pemimpin mereka ditangkap dan Cortés menghulurkan pisau kepadanya dan dia Cuauhtemoc berkata, "Saya telah lakukan apa yang boleh saya buat dengan penduduk saya, sekarang giliran awak pula untuk lakukan apa yang awak nak kepada saya".
The Aztecs fought valiantly under leadership of the last Aztec emperor, Cuauhtemoc, whose name translates as "falling eagle" or alternately "setting sun." Ravaged by diseases introduced by the Spaniards, deprived of fresh water and food supplies from the mainland, they withstood an 80-day siege, surrendering August 13, 1521, only after their captured leader grasped the dagger in Cortés' belt and pleaded, "I have done all that I could to defend my people. Do with me now what you will."
 
Bergembira dengan kemengan mereka, Conquistadores hanya membiarkan empayar Aztec dalam keadaan terbiar, mereka membuang segala nilai dan adat resam penduduk Aztec selagi mereka boleh, dan membakar banda Tenochtitlán, dan meruntuhkan kuil empayar Aztec.
Their fervor fueled by victory, the conquistadores lay the Aztec empire to waste, erasing the remnants of the culture as best they could, scorching Tenochtitlán by fire, leveling its majestic temples. The rubble would make up the foundations of a new world, the cradle of a brand new people.
 
Menurut kepada cerita lain di empayer Aztec, pada tahun 1519 dijanjikan tuhan mereka iaitu Quetzalcóatl akan pulang dari timur. Tentera Sepanyol bertemu dengan sekutu pertama mereka yang dimiliki oleh Aztec. Dengan 6000 askar baru yang semuanya warga tempatan, mereka menghampiri pulau Aztec iaitu Tenochtitlán yang dikatakan lebih besar dari mana-mana bandar di Sepanyol sendiri. Raja Moctezuma II menjemput tentera-tentera itu masuk ke bandar utama mereka dan menjadikan Moctezuma sendiri sebagai tebusan. Pada 13 Ogos 1521, penentangan Aztec kepada tentera Sepanyol telah berakhir. Jumlah penduduk peribumi yang pada ketikanya berjumlah 25 juta orang telah menurun kepada 1 juta orang sahaja menjelang 1605.
Primary sources suggest that the Aztecs were initially accommodating because, according to their calendar, the year 1519 promised the god Quetzalcóatl's return from the east. The Spaniards met their first allies in towns that resented Aztec domination. With 6000 local recruits, they approached the Aztecs' island capital of Tenochtitlán - a city bigger than any in Spain. King Moctezuma II invited the party into his palace and the Spaniards promptly took him hostage. By August 13, 1521, Aztec resistance had ended. The position of the conquered peoples deteriorated rapidly, not only because of harsh treatment at the hands of the colonists but also because of introduced diseases. The indigenous population fell from an estimated 25 million at the time of conquest to one million by 1605.
 
== Lihat juga ==