Penaklukan Empayar Aztek oleh Sepanyol: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Shahril96 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Shahril96 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 36:
Pada Jan 1521 Conquistadores sekali lagi memasuki lembah Mexico. Mereka mengadakan satu siri serbuan di seluruh desa dan menawan benteng Aztec di Texcoco, dari mana mereka boleh melancarkan serangan dengan menggunakan armada baru. Pada bulan Mei, Cortés memulakan serangan terakhirnya pada Tenochtitlan, serangan berpecah kepada pelbagai arah, dengan bahagian-bahagian yang berasingan dan bergerak melalui jalan air.
 
TTheTentera Aztec berjuang dengan berani di bawah kepimpinan maharaja terakhir Aztec, Cuauhtemoc, yang namanya diterjemahkan sebagai "falling eagle" atau seli "setting sun". Dihentam dengan penyakit baru yang diperkenalkan oleh tentera Sepanyol, air bersih dan makanan mereka disekat oleh tentera Sepanyol, mereka telah berjuang habis-habisan dalam tempoh masa 80 hari pengepungan dasyat tentera Sepanyol, dan akhirnya menyerah diri pada 13 Ogos, 1521, itupun setelah pemimpin mereka ditangkap dan Cortés menghulurkan pisau kepadanya dan dia Cuauhtemoc berkata, "Saya telah lakukan apa yang boleh saya buat dengan penduduk saya, sekarang giliran awak pula untuk lakukan apa yang awak nak kepada saya".
 
Bergembira dengan kemengan mereka, Conquistadores hanya membiarkan empayar Aztec dalam keadaan terbiar, mereka membuang segala nilai dan adat resam penduduk Aztec selagi mereka boleh, dan membakar banda Tenochtitlán, dan meruntuhkan kuil empayar Aztec.