Malayan People's Anti-Japanese Army: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Suntingan 210.19.118.17 dikembalikan ke versi terakhir oleh Aurora
Master2841 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''MPAJA''' merupakan singakatan kepada '''''Malayan People Anti Japanese Army''''' atau dalam [[bahasa Melayu]] '''Tentera Anti-Jepun Penduduk Tanah Melayu'''. Tentera ''Malayan People’s Anti Japanese Army (MPAJA)'', satu pertubuhan [[Parti Komunis Malaya]] (PKM) atau juga dipanggil '''Bintang Tiga''' telah memerintah Tanah Melayu selama empat belas hari pada tahun 1945. Waktu ini adalah jangkamasa yang bermula dari tarikh tentera [[Jepun]] mengaku kalah kepada Tentera Bersekutu pada 16hb Ogos [[1945]] sehinggalah tarikh kepulangan tentera British kembali ke Tanah Melayu untuk menubuhkan Kerajaan Pentadbiran British.
 
==Kerjasama dengan British==
Semasa pendudukan [[Jepun]] di [[Tanah Melayu]], [[Parti Komunis Malaya]] (PKM) telah bekerjasama dengan [[British]] untuk memerangi [[Jepun]]. PKM berjaya mempengaruhi British membebaskan semua tahanan politik yang berhaluan kiri.
 
Baris 6 ⟶ 7:
 
Selepas berjaya mengusir tentera Jepun, satu konflik timbul disebabkan polisi tentera British yang sebenarnya anti-komunis.
 
==Modus operasi==
Sewaktu pemerintahan Jepun, orang Melayulah yang majoritinya menganggotai Pasukan Polis Jepun yang dikenali sebagi '''Jookidam''', di Tanah Melayu. Dalam masa empat belas hari tersebut banyak orang Melayu yang dibunuh oleh Tentera MPAJA atau Bintang Tigas atas tuduhan bersubahat dengan Tentera Jepun. Tentera Jepun memang anti kaum China. Dalam masa empat belas hari itu berleluasalah anggota Bintang Tiga dengan memasukki kampung-kampung untuk mencari bekas ahli-ahli Jookidam, yang kebanyakannya orang Melayu.
 
Kebencian Bintang Tiga kepada Jepun adalah lanjutan dari penaklukan negara [[China]] oleh Jepun dimana ramai orang China yang telah dibunuh terutamanya di Nanjing dalam apa yang panggil “ Massacre of Nanjing ”. Tentunya mereka tidak mempercayai orang China dan begitu juga orang China amat memusuhi Tentera Jepun. Dan kebanyakan mangsanya adalah pengawal-pengawal kampung dalam bentuk Jookidam itu.
 
Modus operandi pembunuhan yang dilakukan oleh Bintang Tiga adalah dengan membawa bekas-bekas anggota Jookidam, ketepi hutan dan disuruh menggali lubang. Kemudian mereka dipukul dengan kayu, besi atau belakang cangkul dan ditanam kedalam lubang yang sudah siap digali. Mungkin ditanam hidup-hidup. Ada juga yang ditembak ditepi lubang dalam keadaan berlutut. Ada pula yang digantung selepas perbicaraan singkat tanpa pembelaan. Malah tiada siapa yang berani membela kerana takut disyakki sebagai pembelot juga.
 
[[Category:Sejarah Malaysia]]