Sekolah Tinggi Segamat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zamwan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Azrin Shah (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Sekolah Tinggi Segamat''' merupakan sebuah [[sekolah menengah]] yang terletak di bandar [[Segamat]], [[Johor]]. Sekolah ini dibuka pada tahun 1926. Ia merupakan sekolah pertama dan tertua di daerah Segamat. Sekolah ini mempunyai keunikannya yang tersendiri iaitu mempunyai sistem saliran air bawah tanah yang terletak di bawah padang sekolah. Sistem saliran ini dibina oleh pihak [[British]]. Pengetua sekolah yang pertama ialah J.C. McHeyzer. Pengetua sekarang ialah Encik Othman bin Md.Nor.
 
==Sejarah Sekolah Tinggi Segamat==
Sekolah Tinggi Segamat pada peringkat awalnya dikenali sebagai Government English School (G.E.S),kemudian dikenali sebagai Segamat Secondary English School dan Sekolah Menengah Inggeris Seagamt.Sekolah ini diasakan pada tahun 1914 yang bertempat di Jalan Abdullah,Segamat.
 
Pada 1929 bangunan utama kini dibina dan pelajar mula dipindahkan pada tahun 1930.Guru besar pertama ialah En.J.C.Mc.Heyzer dan penolong kanannya ialah En.V.A. Mathewdengan pelajarnya seramai 50 orang.Sekolah ini ditubuhkan oleh pihak penjajah British.Tujuan penubuhannya ialah untuk pendidikan.Lokasi bangunan utama masih kekal hingga kini.Sekolah ini merupakan sekolah tertua dan pertama di Segamat,bagaimanapun bangunan sekolah ini belum diisytiharkan sebagai bangunan warisan sejarah.
 
Sekolah ini mempunyai keunikan tersendiri seperti reka bentuk penjajah pada bangunan utama masih kekal hingga hari ini.Gambar guru serta pelajar tahun 1926 dan juga pengetua juga ada dalam simpanan sekolah.Selain itu,padang sekolah ini ada keunikkannya iaitu air cepat diserap kerana adanya sistem saluran air bawah tanah.Bukan itu sahaja,ia juga merupakan sekolah tertua di bandar dan daerah Segamat di samping telah melahirkan ramai tokoh terkenal negara.
 
==Elemen Tradisi/Etos==
Alumni sekolah ini telah ditubuhkan,dengan membentuk jawatankuasa penaja.Penubuhan jawatan kuasa penaja ini telah mengadakan mesyuarat pertamanya pada 20hb Mei 2005.Perjumpaan bekas pelajar masih berjalan tetapi mengikut tahun tertentu.Ini dijalankan oleh mereka yang berada di Kuala Lumpur dan mereka juga aktif dalam kelab elit di Segamat.Sekolah ini tidak menerima sebarang sumbangan dari lembaga pengelola sekolah (Board of Goveners).Ini kerana jawatankuasa pengelola sekolah telah dibubarkan setelah pentadbiran sekolah ini diambil oleh kerajaan.Lembaga pengelola sekolah telah digantikan dengan Persatuan Ibu Bapa Dan Guru(PIBG).
 
Sekolah ini berjaya melahirkan ramai tokoh politik seperti bekas Menteri Besar Johor Dato'Abdul Ajib bin Ahmad,Yang berhormat Dr.Rashid bin Mokti;dalam bidang sukan sekolah telah melahirkan pemain kriket kebangsaan iaitu En S.Yogaswaran dan Pemain hoki kebangsaan iaitu En.Paul Raj.Sekolah juga telah melahirkan ahli korporat seperti Dato'Haji Ahmad Pardas bin Senin,mantan CEO UEM Berhad(kini,Ahli Lembaga Pengarah UiTM),dan ahli perniagaan Tan Khisu.
 
Di samping itu ramai tokoh akademik juga telah dilahirkan oleh sekolah ini.Antaranya,ialah Dato'Rashid bin Ramlan,mantan Timbalan Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia.Tidak kurang juga jasa sekolah ini dalam melahirkan ramai pentadbir peringkat nasional seperti Dato'Dr Abd.Wahid bin Omar,Timbalan Pengarah JKR Malaysia,Datuk Dr.Zamani Md.Nor,mantan Pengarah MARA(kini Pengerusi UniKL RCMP) dan ramai lagi tokoh yang lain.
 
Bangunan Sekolah Tinggi Segamat ini dibina mengikut reka bentuk penjajah British.Reka bentuk ini masih kekal hingga kini.Ciri rekaan zaman penjajah masih dikekalkan iaitu empat pintu tanpa tingkap.
 
Bangunan ini masih mempunyai jam yang terdapat pada bahagian hadapan bangunan asal ini.Terdapat juga tempat mengibarkan bendera di bangunan utama pada zaman penjajah tetapi kini tidak digunakan lagi atas sebab keselamatan.
 
Kedudukan sekolah ini juga unik.Ini adalah kerana sekolah ini telah dibina di atas Bukit Batu Hampar.Sebagai sebuah sekolah tertua di Segamat,terdapat banyak tinggalan artifak seperti gambar-gambar,buku pendaftaran pelajar,piala-piala,jata sekolah (shiedls) dan lencana sekolah lama dan baru.
 
Selain itu,ruangan untuk menyimpan piala berbentuk kotak masih terdapat di dalam kelas-kelas di blok bangunan utama ini.
 
Pada bangunan utama terdapat batu asas yang terpacak pada dinding yang berbentuk empat segi dengan kiri kanan terdapat bentuk bidai bereben.Pintu di bilik darjah adalah diperbuat daripada kayu jati sejak dari zaman penjajah.Di samping itu,satu lagi keunikan ialah terdapat tempat meletak kereta pengetua di dalam bangunan utama.
 
Bilik tuan pengetua adalah terletak di bahagian anjung bangunan utama dan di luar bilik tersebut terdapat dua bilik di kiri kanan yang dipisahkan oleh laluan ke bilik pengetua yang pernah digunakan sebagai Pejabat dan Bilik Penolong Kanan.
 
 
 
==Visi Sekolah==
Sekolah Unggul Penjana Generasi Terbilang
 
 
==Misi Sekolah==
Membangun Potensi Individu Melalui Pendidikan Berkualiti
 
 
==Lagu Sekolah==
STS Sentiasa Maju
 
STS,STS,STS,
Sekolah Tercinta,
Mendidik,Memimpin,
Putra Putri Negara,
Mengharum,Mewangi,
Di Serata Negeri.
 
Sedia,Setia,
Pada Rukun Negara,
Berdisiplin,Bersusila,
Itu Sifat Mulia,
 
STS,STS,STS,
Kau Suluh Budiman,
Berbakti,Berjasa,
Dari Masa Ke Masa,
Berbakti,Berjasa,
Megah Meniti Zaman.
 
''Lagu dan lirik oleh:
En.Nordin Bin A.Talib''
 
 
==Permainan Sukan Sekolah==
Permainan sukan sekolah yang menjadi tradisi ialah permainan hoki.Permainan hoki telah sinonim dengan nama Sekolah Tinggi Segamat,dan telah banyak mencapai kejayaan.Sekolah Tinggi Segamat juga amat berbangga dengan adanya padang hoki yang telah dibina semenjak zaman penjajah.Padang hoki ini mempunyai teknologi tinggi,iaitu air tidak boleh bertakung di atas padang.Jadi,inilah satu keunikan dan keistimewaan Sekolah Tinggi Segamat.
 
==Nama Dan Bilangan Rumah Sukan==
*Rumah Jentayu(Thambiah House) Motto-Usaha gigih tangga kejayaan,warna-Biru
*Rumah Kasuari(Mortimer House) Motto-Kejujuran Asas Kejayaan,warna-Ungu
*Rumah Cenderawasih(Abdullah House) Motto-Sentiasa Sedia,warna-Kuning
*Rumah Geroda(Pearce House) Motto-Semangat punca kejayaan,warna-Hijau
*Rumah Rajawali(Cheeseman House) Motto-Kejayaan melalui Perubahan,warna-Merah.
 
==Rumah sukan==