Hari Wesak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Hari Wesak''' merupakan hati terpenting bagi penganut agama Buddha kerana hari Wesak melambangkan KELAHIRAN, PENCERAHAN AGUNG, dan KEWAFATAN Gautama Buddha.Lazimnya,penganut ajaran Buddha akan mengunjungi kuil Buddha pada waktu pagi untuk memberikan penghormatan kepada Buddha,yang dilambangkan oleh simbol-simbol Buddha seperti Pagoda, patung Buddha, pokok Bodhi dan Sarikata (relik Buddha). Para penganut juga akan melafazkan semula ''Tisarana''(Tiga Perlindungan:BUDDHA, DHAMMA & SANGHA) untuk memperbaharui komitmen mereka kepada ajaran Buddha. Perlindungan,dalam pengertian ajaran Buddha merujuk kepada perlindungan daripada kesengsaraan dan ketidakpuasan duniawi.
 
Lazimnya,penganut ajaran Buddha akan mengunjungi kuil Buddha pada waktu pagi untuk memberikan penghormatan kepada Buddha,yang dilambangkan oleh simbol-simbol Buddha seperti Pagoda, patung Buddha, pokok Bodhi dan Sarikata (relik Buddha). Para penganut juga akan melafazkan semula ''Tisarana''(Tiga Perlindungan:BUDDHA, DHAMMA & SANGHA) untuk memperbaharui komitmen mereka kepada ajaran Buddha. Perlindungan,dalam pengertian ajaran Buddha merujuk kepada perlindungan daripada kesengsaraan dan ketidakpuasan duniawi.
 
Berlindung kepada Buddha membawa maksud menyanjungi Buddha sebagai Guru Agung yang telah menunjukkan cara untuk mendapat kedamaian dalam kehidupan.