Air Itam, Pulau Pinang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
Taufiksite (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 12:
<tr><td>'''Keluasan'''</td><td>N/A</td></tr>
</table>
'''Air Itam''' atau '''Ayer Itam''' merupakan sebuah bandar satelit di bahagian luar bandaraya [[Georgetown, Pulau Pinang|George Town]], [[Pulau Pinang]], [[Malaysia]]. Kawasan Air Itam meliputi [[Bukit Bendera]], Jalan Masjid Negeri, Jalan Padang Tembak (Boundary Rd.), Jalan Kampung Pisang, Kampung Melayu, Paya Terubong, Dhoby Ghaut dan Farlim,. Air semuanyaItam merupakan kawasan perumahankediaman sepertidan banglo,juga apartment,kawasan kondominium,komersial rumahperniagaan. kedai,Poskod rumahbagi pangsa,kawasan rumahAir teresItam ialah 11400 dan rumah Kampung11500.
Poskod bagi kawasan Air Itam ialah 11400 dan 11500.
 
Antara tempat pelancongan yang terkenal ialah [[Bukit Bendera]] (Penang Hill) yang telah dibuka semula pada tahun 2011 setelah menjalani beberapa siri menaiktaraf untuk keselesaan pelancong. Suhu yang dingin di puncak dan pengunjung dapat menikmati pemandangan seluruh negeri dari atas puncak bukit.
 
[[Masjid Negeri Pulau Pinang]] dan Kuil Buddha terbesar iaitu [[Kek Lok Si]] atau Pagoda terletak ditidak jauh daripada Airlingkungan Itambandar ini. Mungkin ramai yang tidak mengetahui di pagoda terdapat bazarbazaar jualan yang bolehberasaskan ditawarkonsep tawar-menawar untuk mendapatkan harga barangan yang terendahberpatutan.
Bandar Baru seperti di Farlim menempatkan beberapa cawangan bank tempatan , cawangan pejabat kerajaan dan swasta, pusat jualan dan servis, restoran, farmasi dan cyber cafe. Beberapa Pasaraya seperti Sunshine, Econsave, dan Billion bertempat di sini. Sunshine Farlim Hypermarket akan berpindah ke Sunshine Tower yang sedang dibina bersebelahan pusat membeli belah sementara Sunshine sekarang (dijangka siap tahun 2011). Restoran makanan segera KFC dan [[Pizza Hut]] dan cawangan TmTM Point terletak di Bandar Baru Farlim. Restoran Mc'Donalds yang terdekat terletak di Paya Terubong.
 
Empangan Air Itam atau Air Itam Dam merupakan tempat reakrasi selain kawasan tadahan air yang terletak di sini. Empangan yang luas membolehkan orang ramai melakukan aktiviti riadah di pagi dan petang. KuilPintu Budhhagerbang kuil budhha terbesar terletak berdekatan jalan utama menuju ke Empangan.
Bandar Baru seperti di Farlim menempatkan beberapa cawangan bank tempatan , cawangan pejabat kerajaan dan swasta, pusat jualan dan servis, restoran, farmasi dan cyber cafe. Beberapa Pasaraya seperti Sunshine, Econsave, dan Billion bertempat di sini. Sunshine Farlim Hypermarket akan berpindah ke Sunshine Tower yang sedang dibina bersebelahan pusat membeli belah sementara Sunshine sekarang (dijangka siap tahun 2011).Restoran makanan segera KFC dan [[Pizza Hut]] dan cawangan Tm Point terletak di Bandar Baru Farlim. Restoran Mc'Donalds yang terdekat terletak di Paya Terubong.
 
Empangan Air Itam atau Air Itam Dam merupakan tempat reakrasi selain kawasan tadahan air yang terletak di sini. Empangan yang luas membolehkan orang ramai melakukan aktiviti riadah di pagi dan petang. Kuil Budhha terbesar terletak berdekatan jalan utama menuju ke Empangan.
 
Terdapat beberapa sekolah rendah dan menengah termasuk sekolah jenis kebangsaan terletak di [[Air Itam]]. [[Sekolah Menengah Kebangsaan Air Itam]], [[Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Chung Ling]], [[Sekolah Kebangsaan Sri Aman]], [[Sekolah Kebangsaan Ayer Itam]], [[Sekolah Kebangsaan Sri Indah]].
 
Populasi penduduk di Air Itam majoritinya ialah kaum Cina, diikuti Melayu, India dan lain lain. Perjalanan dari Bandar Air Itam ke Pusat BandarayaBandar mengambil masa lebih kurang 15 ke 20 minit dan 30 minit dengan menaiki bas awam, [[Rapid Penang]]. Disebabkan lokasi Air Itam berada di tengah, jadi tidak menjadi masalah untuk penduduk bergerak ke bandar utama Georgetown dengan menggunakan satu jalan sehala sama ada menggunakan kenderaan sendiri atau kenderaan awam.
 
Disebabkan lokasi Air Itam berada di tengah, jadi tidak menjadi masalah untuk penduduk bergerak ke bandar utama Georgetown dengan menggunakan satu jalan sehala sama ada menggunakan kenderaan sendiri atau kenderaan awam.
 
Manakala untuk liputan talian mudah alih 3G, di bandar Air Itam agak baik. Sambungan internet 3G melalui paket data telefon bimbit/pintar menujukkan 3 ke 4 signal bar. Perkhidmatan Streamyx juga tersedia dengan kelajuan maksimum 4Mbps (kelajuan terbaru Streamyx: 8Mbps), Jalur Lebar Berkelajuan Tinggi TM, UniFi tersedia di Pulau Pinang, tetapi untuk bandar Air Itam, tiada lagi ura-ura perkhidmatan UniFi akan tersedia dalam masa terdekat, kerana kos penyediaan yang tinggi selain memerlukan permintaan pelanggan yang tinggi.
Jalur Lebar Berkelajuan Tinggi, UniFi telah memulakan perkhidmatan di negeri Pulau Pinang, tetapi kawasan bandar Air Itam hanya akan memperoleh servis ini pada penghujung tahun 2012 (seperti yang dimaklumkan wakil TM).
 
== Lihat juga ==