Prakambrium: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Amir Hamzah 2008 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Amir Hamzah 2008 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh EmausBot
Baris 1:
[[Fail:Late Precambrian Noonday Formation.jpg|thumb|350px|Salah satu pembentukan masa Pra-KambriaPrakambria]]
 
'''Pra-KambriaPrakambria''' ialah nama tidak rasmi untuk supereon yang terdiri daripada [[Eon geologi|eon-eon]] [[skala masa geologi]] yang wujud sebelum eon [[Fanerozoik]] kini. Tempohnya bermula sejak pembentukan [[Bumi]] pada sekitar 4,500 juta tahun yang lalu hingga [[evolusi]] [[haiwan]] makroskop bercangkerang keras yang menandakan permulaan zaman [[Kambria]], [[kala (geologi)|kala]] pertama untuk [[era (geologi)|era]] pertama eon Fanerozoik, pada sekitar 542 juta tahun yang lalu. Ia dinamai sempena nama Rom untuk [[Cymru]]/[[Wales]], iaitu ''[[Cambria]]'', yang batuan dari zaman itu dikaji buat pertama kali.
 
Pra-KambriaPrakambria bukannnya era dan oleh itu, dikenali hanya sebagai "Pra-KambriaPrakambria" <ref>[http://ap.google.com/article/ALeqM5i_Cp37U0zkleHDqu4WsGnZlky_BgD8VQLHB80 5th-Grader Finds Mistake at Smithsonian]</ref>
 
== Gambaran keseluruhan ==
Pengetahuan kita tentang Pra-KambriaPrakambria adalah terlalu sedikit, walaupun ia merupakan tujuh perlapan daripada [[sejarah Bumi]], dengan apa yang diketahui hanya ditemui pada empat atau lima dekad yang lalu. Rekod fosil Pra-KambriaPrakambria tidak banyak, dengan fosil yang wujud (misalnya fosil [[stromatolit]]) terhad kebergunaannya untuk kerja [[biostratigrafi]]. <ref>James Monroe and Reed Wicander, ''The Changing Earth'', edisi ke-2, (Belmont: Wadsworth Publishing Company, 1997), m.s. 492.</ref> Banyak batuan Pra-KambriaPrakambria sangat [[Batuan metamorf|dimetamorfosis]] dan dengan itu, mengaburkan asalnya manakala batuan yang lain dimusnahkan oleh [[hakisan]] atau terbenam jauh di bawah strata [[Fanerozoik]]. <ref>Monroe and Wicander, m.s. 492.</ref><ref>[http://gpc.edu/~pgore/geology/geo102/precamb.htm Pamela J.W. Gore, "The Precambrian". Dicapai pada 12/6/06.]</ref>
 
Bumi pada dirinya telah dianggap sebagai dibentuk daripada bahan yang mengorbit [[matahari]] pada sekitar [[1 E17 s|4,500 juta tahun]] yang lalu dan mungkin dihentam oleh sebuah [[planetesimal]] yang amat besar sebesar [[planet]] [[Marikh]], tidak lama selepas ia dibentuk dan dengan itu, memisahkan bahan Bumi menjadi [[Bulan]] (sila lihat [[teori hentaman raksasa]]). Kerak Bumi yang stabil dipercayai wujud menjelang 4,400 juta tahun yang lalu kerana hablur [[zirkon]] dari [[Australia Barat]] telah [[Pentarikhan radiometri|ditarikhkan]] sebagai 4,404 juta tahun yang lalu.
 
Istilah "Pra-KambriaPrakambria" yang pada suatu tempoh singkat dikenali sebagai [[eon]] '''Kriptozoik''' adalah agak ketinggalan zaman tetapi masih digunakan secara umum dalam kalangan [[ahli geologi]] dan [[ahli paleontologi]]. Bagaimanapun, istilah tersebut kelihatan akan digantikan dengan istilah ''[[Proterozoik]]'', ''[[Arkaean]]'', dan ''[[Hadean]]'' yang lebih diutamakan (sila lihat [[skala masa geologi]]).
 
== Bacaan ==
Baris 25:
 
* [http://www.ucmp.berkeley.edu/precambrian/precambrian.html UCMP Berkley ]
{{Commonscat|Precambrian|Pra-KambriaPrakambria}}
 
{{eon}}