Angin suria: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Interwiki +pl
Aurora (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Angin Suria''' terdiri daripada zarah bertenaga tinggi (~ 500 [[electron volt|keV]]) yang bergerak beratus kilometer sesaat dan dipancar oleh [[matahari]]. Zarah-zarah itu terdiri daripada [[elektron]], [[proton]], dan zarah alpha. Apabila angin suria sampai ke [[bumi]], ia mempunyai kelajuan antara 300-500 kilometer. Oleh itu semua [[planet]] yang terdapat dalam [[sistem suria]] [[Matahari]] adalah terdedah kepada zarah-zarah bercas ini (Zarah-zarah ini juga dipanggil sebagai angin suria).
 
== Sejarah ==
Medan megnet [[bumi]] membalikkan sebahagian daripada Angin Suria untuk membentuk [[Lengkungan Radiasi Van Allen]]. Angin Suria yang melepasi medan megnet bumi akan membentuk [[Tabir Cahaya Utara]] dan [[Tabir Cahaya Selatan]]. Aktiviti tompokan [[matahari]] dan marakan matahari meningkatkan kekuatan Angin Suria dan ini menambah tahap radiasi yang sampai ke [[bumi]], aktiviti Tabir Cahaya, dan boleh merosakkan satelite dan stesyen angkasa, oleh itu akan menganggu sistem komunikasi [[bumi]]. Satelite dan stesyen angkasa juga mengalami pergeseran dengan angin suria dan ini yang akan memperlahankan orbit mereka. Akhirnya satelite dan stesyen angkasa akan semakin jatuh sehingga terbakar dan terhempas ke [[bumi]].
Fenomena angin suria ini ditemui oleh Eugene Parker pada 1958. Beliau mendapati terdapat "angin" yang tidak berhenti-henti bertiup dari matahari, dan mengisi ruang angkasa dengan gas [[plasma]]. Ini bermakna ruang angkasa lepas bukan lagi [[vakum]] seperti yang difikirkan sebelum itu. Hipotesis Parker itu mendatang tentangan kuat daripada saintis lain, sehinggalah tahun 1960-an apabila fenomena tersebut dapat dilihat melalui cerapan satelit.
 
== Sifat ==
Komposisi angin suria adalah sama dengan komposisi [[korona]] matahari, iaitu kira-kira 73% [[hidrogen]], 25% [[nitrogen]] dan selebihnya adalah bendasing.
 
Apabila angin suria sampai ke [[bumi]], ia mempunyai kelajuan antara 200-889 kilometer sejam, ataupun purata 450 km/j. Oleh itu semua [[planet]] yang terdapat dalam [[sistem suria]] [[matahari]] adalah terdedah kepada zarah-zarah bercas ini.
 
Medan megnetmagnet [[bumi]] membalikkan sebahagian daripada Anginangin Suriasuria untuk membentuk [[Lengkungan Radiasi Van Allen]]. Angin Suriasuria yang melepasi medan megnetmagnet bumi akan membentuk [[Tabir Cahaya Utara]] (''Aurora borealis'') dan [[Tabir Cahaya Selatan]] (''Aurora australis''). Aktiviti tompokan [[matahari]] (''sun spot'') dan marakan matahari (''solar flare'') meningkatkan kekuatan Anginangin Suriasuria dan ini menambah tahap radiasi yang sampai ke [[bumi]], aktiviti Tabir Cahaya, danhingga boleh merosakkan satelitesatelit dan stesyenstesen angkasa, oleh ituyang akan menganggu sistem komunikasi [[bumi]]. SateliteSatelit dan stesyenstesen angkasa juga boleh mengalami pergeseran dengan angin suria dan ini yang akan memperlahankan orbit mereka. Akhirnya satelite, dan stesyenmemberikan angkasakemungkinan akansatelit semakintersebut jatuhterkeluar sehinggadaripada terbakarlandasannya dan terhempas ke [[bumi]].
 
[[id:Angin matahari]]
[[da:Solvind]]
[[de:Sonnenwind]]
[[en:Solar wind]]
[[es:Viento solar]]
[[fr:Vent solaire]]
[[it:Vento solare]]