Ron Weasley: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 32:
Ciri-ciri fizikal Ron adalah berambut merah (seperti anak-anak Weasley yang lain) dan bermata biru. Beliau kurus, berbintik-bintik di wajahnya, berhidung panjang dan memiliki tangan dan kaki yang berukuran besar.
 
Abang Ron semuanya memiliki kemahiran dalam bidang tertentu; dan kadang-kala hal ini membuatkan Ron tertekan kerana selalu dibayangi kejayaan abang-abangnya, dan dia memiliki keinginan kuat untuk diperhatikan bagi sesuatu yang benar-benar dilakukannya. Ketika dalam Hogwarts Express untuk pertama kalinya, Ron menceritakan pada Harry, "Aku adalah yang keenam dalam keluarga yang masuk ke Hogwarts. Boleh dikatakan banyak yang diharapkan dariku. Bill dan Charlie sudah tamat belajar dan meninggalkan Hogwarts – Bill dahuulu [[Ketua Pelajar]] dan Charlie Kapten [[Quidditch]]. Sekarang Percy terpilih menjadi [[Pengawas]]. Fred dan George banyak bermain, tapi mereka bagus dan semua orang menganggap mereka bijak. Semua orang mengharapkan aku berprestasi sebaik mereka, tetapi walaupun aku berjaya, ini bukan perkara yang istimewa, kerana mereka sudah melakukannya terlebih dulu. Kau juga tidak akan memiliki barangan baru, kalau punya lima orang abang. Jubah dan pakaianku milik Bill, tongkatku milik Charlie, dan tikus tua inin dulu milik Percy."-Ron Weasley dalam [[Harry Potter Andand Thethe Sorcerer's Stone (filem)|Harry Potter and the Sorcerer's Stone]]
 
Di sekolah, Ron juga kadang-kala berada di bawah bayangan dua sahabat karibnya. Hermione yang cerdas adalah pelajar terpandai di sekolah; Harry adalah pemain Quidditch berbakat dan terkenal. Walau bagaimanapun, kesetiaan Ron terhadap sahabatnya tidak perlu dipersoalkan. Dia tidak segan-segan menghareungi bahaya untuk melindungi sahabatnya dan mudah tersinggung ketika orang menghina rakan mahupun keluarganya.
Baris 60:
Setelah Dobby si Pari-pari Rumah menghalang Ron dan Harry memasuki Platform 9 ¾, Ron mendapat ilham untuk menerbangkan Ford Anglia ke Hogwarts. Mereka nyaris berjaya tetapi ketika di halaman Hogwarts, tiba-tiba kereta itu kehilangan tenaga dan menerjah [[Dedalu Perkasa]]. Itu menyebabkan ongkat Ron patah. Dia cuba untuk melekatkannya dengan [[Spellotape]], tetapi tongkat yang dahulunya milik Charlie itu tidak bleh berfungsi seperti biasa. Kemudian, 'disambut' oleh Snape yang gembira kerana mempunyai kesempatan untuk membuang mereka dari Hogwarts, tetapi mujurlah mereka segera diselamatkan oleh Dumbledore. Pada keesokan harinya, Ron menerima [[Howler]] daripada ibunya.
 
Ron, Harry, dan Hermione mencurigai [[Draco Malfoy]] sebagai [[pewaris Slytherin]] yang membuka [[Bilik RahasiaRahsia]]. Untuk menyiasat hal ini, Ron dan Harry meminum [[Posyen Polijus]] dan menyamar sebagai [[Vincent Crabbe]] dan [[Gregory Goyle]]. Hasilnya, mereka mengetahui bahawa Malfoy bukanlah pewaris Slytherin dan Hermione terpaksa bermalam di hospital kerana rambut yang dianggapnya milik [[Millicent Bulstrode]] sebenarnya adalah bulu kucing.
 
Ron bertengkar dengan Malfoy kerana memanggil Hermione "Darah Lumpur". Ron cuba mengenakan jampi ke atas Malfoy, namun jampinya berbalik mengena dirinya sendiri sehingga menyebabkan dia memuntahkan lintah bulan.