Wikipedia:Sumber yang boleh dipercayai: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 175.139.224.167 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh ElphiBot
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1:
{{Panduan}}
{{Guideline list}}
 
 
Wikipedia merupakan sebuah ensiklopedia, isi kandungannya adalah mengenai fakta. Ini bermakna sebarang pernyataan dalam Wikipedia seharusnya mempunyai sumber rujukan yang absah.
Baris 10:
Ketiadaan sumber rujukan juga dapat membuatkan ramai pihak mempersoalkan kerasional fakta dalam sesuatu ensiklopedia. Anda perlu ingat jika anda menggunakan sumber rujukan yang tidak boleh dipercayai ini memungkinkan maklumat yang terkandung dalam set rencana dapat menyebabkan berlakunya ketirisan fakta, penyataan berat sebelah yang akhirnya menggalakkan [[fitnah]] dan permusuhan. Semua ini tidak selaras dengan tujuan penubuhan Wikipedia serta membelakangi nilai-nilai moral dan kebebasan sejagat yang sebenarnya.
 
== Sumber Rujukanrujukan yang Sah ==
'''Sumber rujukan''' merupakan tempat datangnya sesuatu [[pengetahuan]]. Terdapat pelbagai jenis sumber rujukan, tetapi bukan semuanya boleh dianggap sebagai sumber rujukan yang sah; yakni sah untuk diyakini. Pada umumnya sumber rujukan yang sah adalah seperti berikut:
 
Baris 25:
Tiada seorang pun dari ahli Wikipedia termasuk siapa sahaja yang terlibat dengannya boleh memasukkan media karya sendiri ataupun seperti yang dimaksudkan diatas, atau sengaja mengadakan rujukan berbentuk buku tidak berkreadibiliti dan tidak dapat disahkan reputasi kesahihannya oleh golongan profesional, surat khabar persendirian, laman web persendirian, wiki terbuka termasuk mengambil mana-mana rencana dalam Wikipedia sebagai rujukan (ini tidak termasuk rujukan yang disandarkan pada rencana di Wikipedia tersebut dan laman dasar dan polisi), blog persendirian, halaman peribadi di laman sosial, forum di Internet, atau Twitter dari hasilannya atau pihak yang diupah olehnya atau sepertimana yang dimaksudkan diatas -- Maka semuanya adalah '''dilarang''' dan tidak dibenarkan sebagai sumber rujukan di Wikipedia bahasa Melayu dan versi-versi yang lain.
 
== Wikipedia Bahasabahasa Asingasing sebagai Sumbersumber Rujukanrujukan ==
Pada peringkat permulaan, [[Wikipedia bahasaBahasa Melayu]] akan menerima Wikipedia bahasa asing sebagai sumber rujukan yang sah namun tajuk rencananya tidak boleh diletakkan sebagai sumber rujukan dibawahdi bawah tajuk kecil sumber rujukan dimanadi mana-mana rencana di Wikipedia ini.
 
[[af:Wikipedia:Betroubare bronne]]