Wikipedia:Penafian umum: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MerlIwBot (bincang | sumb.)
k bot membuang: pt:Wikipedia:Aviso geral (missing)
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
k kemas kini
Baris 21:
-->
 
<div style="padding:20px; text-align:center; border:2px solid #999; background:#fffff0; margin:0px 0px 20px 0px; font-size:150%; font-weight:bold;">Wikipedia tidak menjamin kesahihan maklumat disinidi sini</div><noinclude>
__NOTOC__
 
Wikipedia merupakan ensiklopedia bebas dan terbuka. danIa merupakanadalah hasil usaha gabungan penglibatan individu dan kumpulan sukarelawan yang berusaha untuk membangunkan sumber pengetahuan rujukan orang ramai. Struktur projek ini membolehkan seseiapa sahaja yang mempunyai sambungan Internet untuk mengubah kandungannya. Dengan ini, dimaklumkan bahawa sebarang maklumat dipaparkan dalam Wikipedia tidak semestinya telah dinilaikan kesahihannya oleh golongan profesional dalam sebarang bidang yang berkaitan untuk ketepatan dan kesahan maklumat.
 
Ini tidaklah bermakna anda tidak akan menemui sebarang maklumat tepat di Wikipedia kerana kebanyakan daripada kandungan kami dikemaskinikan dari semasa ke semasa. Namun begitu, '''Wikipedia tidak dapat menjamin sebarang kesahihan maklumat di sini'''. Kandungan sesuatu artikelrencana mungkin telah disunting, dirosakkan atau ditukar oleh seseorang yang mungkin berpendapat lain dalam bidang berkenaan. Untuk maklumat anda, kebanyakan daripada ensiklopedia dan bahan rujukan lain juga mempunyai penafian seperti di atas.
 
=== Tiada struktur penilaian yang formal ===
Kami sentiasa berusaha untuk memilih dan memastikan versi rencana yang dipaparkan adalah yang terbaik. Kommuniti penyunting aktif kami menggunakan peralatan seperti [[Khas:Perubahan terkini]] dan [[Khas:Laman baru]] untuk memantau sebarang perubahan dan kandaungankandungan barubaharu. Namun begitu, kandungan Wikipedia tidak dinilai secara menyeluruh; walaupun pembaca mungkin membetulkan sebarang kesilapan, mereka tidak mempunyai sebarang kewajipan dari segi undang-undang untuk bertindak sedemikian. Oleh itu, kesemua informasi yang dibaca di sini adalah tanpa sebarang jaminan untuk apa-apa tujuan dan sebagainya. Kanduangan rencana yang telah dikategorikan sebagai telah dinilai atau dipilih sebagai [[Wikipedia:Rencana pilihan|rencana pilihan]] juga mungkin telah ditukar atau disunting sebelum anda membacanya.
 
''' Tiada sesiapa pun daripada para penyumbang, penaja, penyelia atau sesiapa sahaja yang berkaitan dengan Wikipedia boleh dipersalahkan dengan sebarang ralat maklumat atau unsur fitnah dalam kandungan informasi yang dipaparkan atau dipautkan ke tapak web luar.'''