Angin ahmar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 199:
Pasukan pemulihan biasanya terdiri daripada ahli-ahli berbilang disiplin kerana ia melibatkan kakitangan-kakitangan yang mempunyai kemahiran-kemahiran yang berbeza yang bekerjasama untuk membantu pesakit. Anggota-anggota pasukan termasuk kakitangan-kakitangan [[kejururawatan]], [[fisioterapi]], [[terapi pekerjaan]], [[terapi pertuturan dan bahasa]], dan biasanya juga seorang [[pakar perubatan]] yang terlatih dalam [[perubatan pemulihan]]. Sesetengah pasukan juga mempunyai [[ahli psikologi]], [[Kerja sosial|pekerja sosial]], dan [[ahli farmasi]] kerana sekurang-kurangnya satu pertiga daripada para pesakit mengalami [[kemurungan pasca strok]].
 
Penjagaan perawatan yang baik adala penting untuk mengekalkan penjagaan kulit, penyuapan, [[penghidratan]], penentududukan, dan pengawasan tanda-tanda yang penting seperti [[suhu]], [[nadi]], dan tekanan darah. Pemulihan angin ahmar bermualdimulakan hampir dengan segera.
 
Bagi kebanyakan pesakit angin ahmar, [[terapi fizikal]] merupakan asas untuk proses pemulihan. Seringnya, [[teknologi bantuan]] seperti [[kerusi roda]] dan [[kerangka berdiri]] memberikan setakat faedah. Lagi satu jenis terapi yang melibatkan pembelajaran semula kegiatan sehari-hari ialah [[terapi pekerjaan]] (OT). OT melibatkan [[senaman]] dan latihan untuk membantu pesakit angin ahmar membelajari apa yang kekadang dipanggil [[Kegiatankegiatan kehidupan sehari-hari]] (ADL) seperti memakan, meminum, menelan, menyalin pakaian, mandi, memasak, membaca, dan menulis, serta juga latihan buang air. [[Terapi pertuturan dan bahasa]] adalah sesuai untuk pesakit-pesakit yang mengalami masalah untuk memahami pertuturan ataudan perkataan-perkataan tertulis atau untuk bertutur.
 
Pesakit-pesakit mungkin mengalami masalah-masalah yang khusus, seperti ketakupayaan langsung atau separa untuk menelan yang boleh mengakibatkanmenyebabkan bahan-bahan yang ditelan masuk ke dalam [[paru-paru]] dan mengakibatkan [[pneumonia sedutan]]. Keadaan ini mungkin boleh pulih dengan berlalunya masa, tetapi buat sementara, sebatang tuib nasgastriknasogastrik disisipkan ke dalam hidung untuk membolehkan makanan cecair untuk dimasukkan terus ke dalam perut. IfJika penelanan masih tidak selamat selepas seminggaseminggu, jadi sebatang tiub [[gastrostomi endoskop perkutaneus]] dimasukkan dan ini dapatboleh digunakan secara kekal.
 
Pemulihan strokangin ahmar boleh berlangsung antara beberapbeberapa hari sehingga berbulan-bulan. Kebanyakan pemulihan fungsi boleh dilihat pada beberapa hari atau minggu yang pertama, dan kemudiannyadengan pemulihan yang kemudian tidak begitusebegitu cepat. Walaupun demikian, pesakit-pesakit masih boleh terus mengalami perbaikan selama bertahun-tahun, dan memperoleh semula danserta mengukuhkan keupayaan mereka untuk menulsimenulis, berjalan, berlari, dan bertutur. Pemulihan sepenuhnya adalah tidak biasa, tetapi bukannya taktidak mungkin. KebanyakanPara pesakit angin ahmar umumnya akan dapat mencapai setakat perbaikan.
 
==Prognosis==