Serdang, Selangor: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
 
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
'''Serdang''' merupakan sebuah pekan di daerah [[SerdangPetaling]], [[Selangor]]. Ia terbahagi kepada [[Serdang lama]]Lama dan [[Serdang Baharu]]. [[Serdang]] terletak di [[selatan]] [[Kuala Lumpur]] kira-kira 15 km melalui [[Lebuh rayaLebuhraya Sungai Besi]]. [[Serdang]] terletak berdekatan dengan [[Balakong]] di timur dan Seri Kembangan di utara. Serdang termasuk dalam daerah [[Petaling]], negeri [[Selangor]] Darul Ehsan, [[Malaysia]].
== Lokasi ==
[[Serdang]] terbahagi kepada [[Serdang lama]] dan [[Serdang Baharu]]. [[Serdang]] terletak di [[selatan]] [[Kuala Lumpur]] kira-kira 15 km melalui [[Lebuh raya Sungai Besi]]. [[Serdang]] berdekatan dengan [[Balakong]] di timur dan Seri Kembangan di utara. Serdang termasuk dalam daerah [[Petaling]], negeri [[Selangor]] Darul Ehsan, [[Malaysia]].
 
== Cara ke sana ==
Selain menggunakan [[Lebuh raya Lebuhraya Sungai Besi]], adaSerdang juga landasanterletak bersebelahan [[keretaLebuhraya apiUtara-Selatan]], di yangantara melintasiKuala bandarLumpur Serdangdan dariBangi. [[SerdangSelain Lama]]itu, keterdapat juga landasan [[Serdangkereta Baharuapi]] danyang terusdigunakan oleh [[SungaiKTM Besi]] dan [[Kuala LumpurKomuter]].
 
== Muka bumi ==
MukabuminyaMuka bumi Serdang agak rata. diDi tenggaranya ada [[Bukit Serdang]] setinggi kira-kira 588 kaki.
 
Sebuah lombong [[bijih timah]] yang dikenali sebagai Mong Fatt Mines satu ketika dahulu telah dimajukan sebagai [[Mines Wonderland]] di [[Seri Kembangan]] . Di lombong inilah sebahagian [[kuli]] Cina dari Serdang dan Sungai Besi bekerja sebagai pelombong, ,jenis [[lombong dedah]] yang dangat dalam.
 
Di sebelah Baratbarat terdapat [[Bukit Jeli]] ( 562 kaki ) dan [[Bt Gajah Estet]]. Di Baratbarat Lautlaut [[Serdang]] ada Choong Keow Estet dan [[Kebun Percubaan]] yang kini dikenali sebagai [[Universiti Putra Malaysia]].
 
{{Selangor}}
 
[[Kategori:Tempat di Selangor]]