Merokok: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 20:
Rokok mendatangkan kesan buruk terhadap kesihatan tubuh badan disebabkan olehbahan kimia yang berbahaya dalam asap rokok. Kesan tersebut boleh dibahagikan kepada duaiaitu kesan jangka panjang dan kesan jangka pendek.
Asap rokok yang dihidu oleh perokokatau mereka yang berada di sekelilingnya, akan memasuki rongga mulut dan hidungmelalui kerongkong ke paru-paru. Kandungan asap rokok akan menyebabkankerosakan tisu di sepanjang perjalanan di ruang didalam tubuh badan.
Antara kesan jangka pendek ialah mengurangkan fungsi otak disebabkan olehpembebasan gas karbon dioksida dan pengurangan oksigen daripada asap rokok tersebut.Selain itu, menghisap rokok boleh mengganggu daya pendengaran dan penglihatan keranamengurangkan kadar pengaliran darah ke seluruh tubuh badan. Perokok selalunya mempunyai nafas yang berbau dan mudah mendapat jangkitan mulut dan gusi serta gigimenjadi kuning. Mereka yang merokok juga akan menghadapi kesukaran untuk bernafas danmudah merasa letih apabila melakukan sesuatu pekerjaan terutamanya bersukan.Ini pula merupakan kesan jangka panjang rokok. Rokok boleh membahayakankesihatan diri kerana bahan-bahan kimia yang dibebaskan daripada rokok yang bolehmengurangkan fungsi sekaligus merosakkan organ dalam tubuh kita. Sebagai contoh, nikotinyangnikotin yang ada didalam rokok boleh menyebabkan ketagihan sekiranya menghisap rokok secaraberulangkali. Selain itu, tembakau boleh mengakibatkan penyakit jantung dan barah.Terdapat lebih kurang 63 bahan kimia didalam rokok yang akan menyebabkan barah paru-paru, mulut, usus, tekak dan payudara. Penghisap rokok tegar akan menghidap penyakitstrok, penyakit mulut dan gusi, osteoporosis, mandul dan penyakit paru-paru seperti asthmadan bronkitis ( jangkitan pada paru-paru).
Hampir satu per empat mangsa pesakit jantungadalah hasil punca dari tabiat merokok. Di Malaysia, sakit jantung merupakan menyebabutama kematian sementara strok adalah pembunuh yang keempat.