The Fellowship of the Ring: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MerlIwBot (bincang | sumb.)
Alifmimyanun (bincang | sumb.)
→‎Buku I: pautan
Baris 6:
== Buku I ==
 
Set pertama ini adalah permulaan pengembaraan bagi [[Hobbit]] [[Frodo Baggins]] apabila dia melarikan diri dari rumahnya di [[Shire]] untukbagi mengelakkan diri daridaripada orang suruhan [[Sauron]]. Sauron mencari [[Cincin yang Satu]] yang akan membolehkannya memerintah [[Bumi-tengah]]. Cincin tersebut telah diwariskan kepada Frodo yang mendapati dirinya terlibat tanpa disengajakan ke dalam kancah perebutan kuasa.
 
Bab pertama buku bermula dengan suatu yang ringan yangdengan menyambungi cerita ''[[The Hobbit]]'' yang merupakan lebih kepada cerita kanak-kanak berbanding ''Penguasa Cincin''. Bilbo meraikan ulangtahun hari lahir yang ke-111 (atau sebelas puluh satu seperti yang dipanggil), pada hari yang sama Frodo meraikan hari jadinya yang ke-33. Selepas jamuan keraian, Bilbo menghilangkan diri selepas berucap, yang mengejutkanmembuatkan semua orang terkejut. Frodo kemudiankemudiannya mengetahui akan hakikat sebenar cincin tersebut.
 
Dengan mengikut nasihat ahli sihir [[Gandalf]], Frodo meninggalkan rumahnya bersama Cincin tersebut. Dengan harapan untuk tiba ke [[Rivendell]], di manatempat dia akan selamat daripada Sauron, dan di manatempat terdapat orang yang lebih bijak untuk menentukan apa yang harus dilakukan dengan Cincin tersebut.
 
Dengan ditemani tiga sahabat hobbit, [[Peregrin Took| (Pippin]]), [[Meriadoc Brandybuck| (Merry]]), dan [[Samwise Gamgee| (Sam]]), mereka berhadapan dengan Penunggang Hitam [[Nazgûl| Hantu Cincin]] yang berkhidmat untuk Sauron. Selepas mereka nyaris-nyaris ditangkap, banyak lagi bahaya yang mereka tempuh dan berkesempatan untuk menemui watak lain di sepanjang perjalanan (cth: [[Tom Bombadil]]) dan kemudian tiba ke [[Bree (Bumi-tengah)|Bree]], lalu bertemu dengan [[Aragorn|''Strider]]'', sahabat Gandalf yang membantu mereka dalam perjalanan seterusnya ke Rivendell. Frodo ditikam di pergunungan [[Weathertop]] oleh ketua Nazgûl ([[Raja Sihir Angmar]]), dengan 'bilah morgul' — sebahagianserpihan bilah itu tertinggal di dalam tubuhnya yang membuatkannya jatuh semakin sakit dalam perjalanan. Mereka juga melalui troll yang menjadi batu dalam buku sebelumnya, ''[[The Hobbit]]''.
 
=== Bab ===
 
* '''I – ''A Long-expected Party'' (Parti yang Dinanti-nantikan)''' – mengisahkan parti ulang tahun kelahiran Bilbo dan Frodo dan berakhir dengan Bilbo meninggalkan [[Shire]].
* '''II – ''The Shadow of the Past'' (Bayangan Silam)''' - Gandalf memberitahu Frodo tentang hakikat cincin tersebut dan bagaimana ia harusperlu dibawa ke Mordor dan dimusnahkan. Sam yang mendengarnyamencuri dengar di tingkap telah disuruh menemani Frodo. Pada ketika ini, Penunggang Hitam menuju ke Shire.
* '''III – ''Three is Company'' (Tiga Teman)''' - Frodo menjual [[Bag End]], dan secara rasminya akan berpindah ke sebuah rumah di Crickhollow di kawasan luar [[Bucklebury]] di [[Buckland]], ketika dia merancang untuk menghilang tanpa menyebabkan kekecohan. Frodo, Sam dan Pippin keluar melalui Farthing Selatan Shire menuju Buckland, dan bertembung dengan PenungganPenunggang Hitam. Mereka juga berjumpa dengan [[Gildor]], si elf dengan elf yang lain.
* '''IV – ''A Short Cut to Mushrooms'' (Jalan Pintas ke Kebun Cendawan)''' – Mereka berjumpa dengan Pekebun Maggot, hobbit tua yang ditakuti Frodo sejak kecil ketika mengambil jalan pintas. Mereka mendapati yang dia hobbit yang baik dan memberikan mereka sedikit cendawannyacendawan yang baik. Merry menyertai mereka akhirnya.
* '''V – ''A Conspiracy Unmasked'' (Rancangan Dibongkar)''' – Bertempat di rumah baru Frodo di Crickhollow. Tajuk bab ini merujuk kepada Frodo yang memberitahu Merry dan Pippin tentang misinya. Mereka juga bertemu dengan Fatty Bolger, kawan Frodo. Frodo memuruskanmemutuskan untuk bertolak pada hari yang berikutnya melalui Belantara Tua (''Old Forest''). Ia adalah tempat yang berbahaya tetapi Frodo mahu Frodo mengelakkan jalan utama yang memungkinkan mereka terserempak dengan Penunggang Hitam.
* '''VI – ''The Old Forest'' (Belantara Tua)''' – Walaupun berusaha untuk mengelakkan masalah, mereka tetap sesat dan menuju ke Sungai Withywindle, "bahagian yang paling pelik dalam hutan". Semua hobbit tiba-tiba tertidur dan Merry dan Pippin terperangkap di dalam ''Orang Tua Willow (Old Man Willow)'', dan dibebaskan hanya ketika [[Tom Bombadil]] tiba.
* '''VII – ''In the House of Tom Bombadil'' (Di Rumah Tom Bombadil)''' - Tom mengetahui banyak tentang hobbit, dan pernah mencuba ke atas Cincin yang Satu walaupun tidak berapa mempengaruhinya. (Ia tidak menjadikannya halimunan). Frodo mencuba Cincin tersebut sama ada ia 'berfungsi', dan Tom Bombadil masih mampu melihat Frodo walaupun ketika dia memakainya.
* '''VIII – ''Fog on the Barrow-downs'' (Kabus di Barrow-downs)''' – Berjalan melalui Barrow-downs, menyebabkan hobbit ditangkap dan dipenjarakan oleh Barrow-wights, yang menyebabkan mereka diselamatkan sekali lagi oleh Tom Bombadil. Hobbit diberikan senjata istimewa: belati Orang Barat yang direka khas untuk menentang Sauron dan konco-konconya.
* '''IX – ''At the Sign of the Prancing Pony'' (Di Papan Tanda Prancing Pony)''' – Hobbit tiba di rumah tumpangan [[Prancing Pony]] di Bree, di mana Frodo menggunakan nama Encik Underhill untuk tidak menggunakan nama Baggins. Merry memutuskan untuk keluar bersiar-siar sementara yang lain ke Ruang Umum untuk minum. Frodo kemudian bertemu dengan orang asing bernama Strider, Renjer dari Utara. Walau bagaimanapun, Pippin yang telah banyak minum dan mula bercakap banyak dengan melupakan bahaya yang mereka sedang alami lalu membuatkan Frodo menyanyi untuk mengelakkan Pippin bercakap terlalu banyak. Ketika Frodo sedang menyanyi, dia tergelincir dan terjatuh lallu Cincin tersebut keluar dan tersarung di jarinya menyebabkan dia hilang dari pandangan dan menimbulkan kekecohan di Bree. Frodo melarikan diri ke penjuru dan Strider memberitahunya terdapat beberapa orang yang melihat kejadian itu terus keluar.