Wikipedia:Dasar dan garis panduan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kurniasan (bincang | sumb.)
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
k →‎Pembentukan dasar: kemas kini tatabahasa
Baris 54:
Polisi Wikipedia dibentuk kebanyakan oleh tabiat dan persetujuan. Oleh itu, kenyataan pada laman ini dan laman bersebelahan adalah pada asasnya untuk menerangkan kebiasaan komuniti yang terbentuk.
 
Jika anda berminat membentuk dasar atau garis panduan, sila usulkannya di [[Wikipedia:Kedai Kopi (dasar)|bahagian dasar Kedai Kopi]]. Sebelum anda membentuk dasar atau garis panduan, fikirkan hal-hal yang berikut.:
 
# Sama ada dasar atau garis panduan itu memang amat perlu.
# Jika mahu menterjemah pula, jangan sewenang-wenangnya menterjemah, seperti menterjemah dasar dan garis panduan dari Wikipedia bahasa Inggeris dan sebagainya, kerana dasar dan garis panduan yang terkandung disinidi sini adalah hak mutlak masyarakat tempatan Wikipedia bahasa Melayu,. dan masyarakatMasyarakat ini tidak menerima kesemua dasar dan garis panduan asing, jadilalu sila dapatkan pendapat di Kedai Kopi terlebih dahulu.
# Kebanyakan dasar dan garis panduan beraplikasi secara automatik daripada [[:en:Wikipedia:Policies and guidelines|Wikipedia bahasa Inggeris]] terus ke Wikipedia bahasa Melayu melalui [[Wikipedia:Polisi lanjutan|dasar lanjutan]]. Jadi anda tidak perlu tergesa-gesa hendak terjemahkan kesemua dasar Wikipedia asing dan silalah buat sedemikian mengikut keperluan semasa sahaja.