Rusuhan Natrah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 7:
==Punca==
 
Pada penghakiman yang menentukan hak perlindungan diberi kepada ibu bapa kandung Natrah, kesemua orang Islam menghormati keputusan mahkamah. Tiada apa-apa rusuhan atau tindakan di luar jangkadijangka akan terjadi.
 
Namun, oleh sebab provokasi daripada akhbar-akhbar pro penjajah, orang Melayu, Indonesia yang beragama Islam telah tercabar. Provokasi tersebut termasuklah foto-foto yang menunjukkan gambar Natrah melutut kepada 'Virgin Mary' dengan tajuk Nadra'Natrah knelt before Virgin Mary'. Natrah digambarkan sebagai gembira di bawah jagaan 'Mother of ReverundReverent' iaitu rahib di pusat jagaan.
 
Walaupun begitu, laporan daripada Utusan Melayu dan Warta Malaya melaporkan sebaliknya. Natrah nyata bersedih, murung dan menangis ketika wartawan Melayu Islam ini membuat liputan. Natrah juga bertanyakan khabar Che Aminah.
Baris 15:
Oleh yang demikianlah, Orang [[Melayu]], [[India Muslim]] dan orang keturunan [[Indonesia]] di [[Singapura]] dikatakan tercabar dan terbakar apabila [[Natrah]] diletakkan di sebuah [[gereja]] atau menyamai fungsi gereja. Mereka beranggapan ini adalah '[[Perang Jihad]]', perang suci untuk menyelamatkan agama dan maruah [[Islam]].
 
Dalam [[Undang-Undang Syariah Islam]] sebagaimana [[Sunnah Rasulullah]], perempuan Islam berumur 13 tahun dibenarkan berkahwin. Tambahan pula saiz tubuh Natrah / Bertha Hertogh besar{{fact}}. Suaminya pula [[Mansor Adabi]] seorang guru berusia 22 tahun. Bapa angkat Mansor Adabi ialah M.A. Majid seorang [[India Muslim]]. Mereka di[[nikah gantung]], iaitu mereka dinikahdinikahkan dan sah bermalam tetapi majlis jamuan perkahwinan dibuat pada satu masa lain yang sesuai.
 
Tujuan pernikahan ini dengan andaian untuk menyelamatkan Natrah daripada dibicarakan semula di Singapura. Tetapi perkahwinan ini menjadi 'disadvantage' kerana [[Undang-Undang Belanda]] / British tidak membenarkan perempuan bawahdibawah 16 tahun berkahwin.
 
Pihak berkuasa [[British]] tidak memberi fokus kepada sensitiviti agama dalam [[masyarakat majmuk]]. Natrah yang telah berugamaberagama Islam dan amat disayangi oleh Che Aminah telah diletakkan di sebuah tempat berhampiran sebuah [[gereja]].
 
==Turut terlibat==